Tuesday, November 30, 2010

Luahan Hati Seorang Anak...


Salam buat semua...


Dulu penah sesekali terfikirkan perkara ini, setiap kali difikirkan hati ini rasa sayu n mulala mata bergenang....Disebabkan aku dengan bapak agak akrab, kami boleh berguarau ttg semua perkara smpikan kalo ada apa2 hal yg nak ditegur atau dibincang, masing2 bg tugasan tersebut kepadaku....mak penah ckp, "Ya tegur n ckp sendiri dgn bapak sbb bapak dgr cakap Ya sorang jer"... Bila aku ada masalah atau bersedih hati, kepada bapak juga aku suarakan...pernah dulu time aku dilanda kesulitan berada nun jauh di perantauan, tanpa diduga bapak telefon...terus aku menangis bgtau kt bapak....bapak seperti biasa dgn sikap coolnya, x penah sekalipn memarahiku bila aku dlm keadaan tertekan malah memberi penyelesaian n kata2 semangat lg....Aku juga x penah lupa betapa bapak penah bersusah payah berulang dr KL-Ipoh bila tau aku demam panas.....Bila aku sakit, adalah detik cemas bagi bapak, aku akan ditatang bagai minyak yg penuh, dilayan makan minum sehingga betul2 sihat...Sebab tu kalo aku sakit, aku akan mengelakkan dr bgtau bapak tp bapak ada instinct, 2 yg x leh nk elak dr bgtau gak,hehehe...


Penah sekali di kala aku ada masalah dgn sahabat baikku dan terlihat oleh bapak bila aku menangis, terus keruh riak muka bapak.....utk meredakan rasa sangsinya, aku text bapak n menerangkan duduk pangkal perkara tersebut, n reply yg aku terima dari bapak lagi membuatkan aku nk menangis...Di saat aku mengenali bakal suamiku juga, aku meminta pandangan bapak...bapak x pernah menghalang, bapak suarakan apa yg menggusarkan hatinya tp setelah aku menerangkan n meyakinkan bapak, Alhamdulillah bapak memberi restu kepada kami dan dari sehari ke sehari aku perhatikan bapak memberi kepercayaan buat bakal suamiku...I love u bapak...


Semakin aku mendekati tarikh bernikah, semakin aku rasa sayu...sayu sebab lepas ni tanggungjawab bapak pada diriku telah diserahkan kepada suami plak....kalo aku terpandang wajah bapak nanti, mesti air mata bergenang punya.....disebabkan tau hati anaknya yg tipis inilah (padahal sama-sama pn lembut hati) aku kira sebab utama bapak x nikahkan sendiri anaknya tetapi sebaliknya diberi tanggungjawba tersebut kepada Kadi....Perasaan aku?pada awal aku melihat borang tersebut, mmg ada rasa sedikit terkilan sbb bapak x nikahkan sendiri tp aku pasti ada sebab kenapa bapak berbuat sedemikian...bapak nk elakkan kami sama2 menangis pada hari tersebut...


Insya-Allah setelah menempuh fasa baru dalam kehidupan, hubungan kami xkn renggang dan semoga bakal suami memahami akan keakraban kami berdua....i love u bapak, x terhitung budi dan jasamu pada anakanda ini, semoga bapak dkurniakan kesihatan yang baik dan dipanjangkan lagi umur...Amin...

2 comments:

Anonymous said...

zira paling bertuah punyai bapak yg sebegitu...bukan sume bapak understanding mcm bapak zira..dr luahan ini akak dpt rasakan betapa akrab nyer zira ngan bapak... begitu juga sebaliknyer..moga keakraban itu akan berkekalan smpai bila2 InsyaAllah..dan bapak juga amat bertuah punya anak semcm zira...jika dibaca luahan hati zira..tentu dia berbangga dengan anak dia..atas didikan beliau.. anak dia tahu menghargai jasa bapak.. Akak turut berbangga dengan zira...bukan sume anak dpt meluahkan isi hati nyer begini... ur the best...dan buat bapak zira...ur the best father...

azira rais said...

Anonymous,

terima kasih atas penghargaan...mudah2an suatu hari nanti bapak baca juga blog ni dan membaca luahan hati anaknya...