Sunday, December 20, 2009

Adik oh Adik...

Mlm td, sempat ber'ym' dgn adikku n biasanya kami borak kosong n saling bertanya perkembangan...memandangkan kami berdua ada misi tersendiri, maka terkeluarla kejayaan plan kami, Alhamdulillah....sedang rancak berborak, adikku bertanya kenapa aku tidak pulang seperti kelaziman bila cuti pjg....Jumaat aritu adikku sempat bertanya soalan yg sama kt ym namun aku x sempat nk bg penjelasan, juz aku inform adikku yg aku kerja....n semalam barula terbuka kisah sbnrnya....adikku menyatakan bahawa ibuku terasa hati dgn ku, aku sangkakan hanya gurauan dr adikku namun lepas adikku bercerita pjg, baru aku yakin dgn apa yg dinyatakan...terus hilang mood ku mlm td n serta merta diulit rasa bersalah....
Tanpa berlengah, aku terus telefon ibuku...ibuku baru jer lepas selesai solat Isyak ketika itu....dari nada suara, ibuku seperti biasa jer....bila aku bertanyakan khbr, ibuku katakan dirinya tidak berapa sihat...selsema, batuk n bahu kanan sakit....terasa diri ini x menjalankan tggjwb sbg anak thdp ibunya, maafkan anakmu ini mak....dah 2 ari ibuku sakit bahu sehinggakan hendak memakai baju atau sikat rambutpn x boleh....perlukan bantuan bapak, pedihnya bila mendengar...lepas dh berurut 2 kali, katanya ada bengkak di tgn kanan tersebut...tupn terpaksa gagahkan diri utk sembahyang wpun masih terasa sakitnya.....aku jelaskan pd ibuku kenapa aku x dpt pulang pd mggu ini...setelah ibuku faham dgn situasiku ini, aku minta maaf x dpt blk mggu ni (sebak sungguh rasanya time ni)....selalunya bapak akan bgtau perkembangan di rumah, tp tidak kali ini.....mungkin dek kesibukan dgn persatuan....Aku dh khbrkan kepada ibuku yg aku akan pulang pd mggu depan (insya-Allah), malah aku akan ambil cuti tambahan utk aku spent masa di kampung halaman lama ckit....mudah²an sakit ibuku akan berkurangan n segera sembuh, Amin....
To adikku, thanks bg kesedaran pd kakakmu ini....jgn kata akak ni ank kesayangan atau anak emas keluarga, semuanya sama......kata² adik smlm buatkan kakakmu ini rasa sedih....btw, thanks ats kerjasama n insya-Allah akak akan cuba carikan peluang utk adik plak...

No comments: