Tuesday, April 13, 2010

Wedding my Bro-Part II-



Ari Rabu mlm pas keje aku dh gerak blk ke Ipoh....n selamat smpi Ipoh jam 10.00 mlm, abg Ei amik aku kt bus stop....abg Ei ajak tgk midnite, tp sbb mengantuk n penat so akupn x ikut....

Ari Khamis : lepas solat Subuh, dh bermulala sesi mengemas...ntah berapa kali aku menyapu rumah n mengelap habuk dlm aritu....gosok cadar n sarung bantal, pasang cadar katil, angkat kerusi meja (yg ni aku x buat ler sbb berat ooo)....berenti rehat sekejap sbb nk masak tghari...Ji n wife smpi so rmi la ckit yg membantunya....Mlm tu g kenduri tahlil Obek Mia, lepas balik ada la sedara mara belah bapak yg dtg nk tgk persiapan....pastu jiran sebelah dtg n kami mula mengisi brg² utk goodie beg ...smpi ke tgh mlm br la selesai n aku dpt tdo....

Ari Jumaat : kemas bilik adikku n menyapu mana² yg ptt....pg tu abg Ei blk semula ke KL sbb nk amik anak² n isterinya...ptg tu dh mula ada sedara mara yg dtg...Ptg tu jugak, kami dh mula hantar brg² ke dewan (goodie beg, gula² dan mug)...Mlm tu kami sekeluarga buat kenduri doa selamat beserta akikah utk Akmal....Menu mlm tu, masakan kampung...yummmy² n sedap sekali...mlm tu jugak ada mesyuarat keluarga (belah mak) utk kenduri Fauzi yg menyusul bln 5 nanti insya-Allah....selesai mengemas dlm kul 1 pagi.....br la leh rest n zzz....

Pagi Sabtu : masak nasi goreng utk tetamu2 yg dtg awl, pastu tlg ckit² utk hidangan pengantin...dlm kul 11 barula bersiap² n g ke dewan....cuaca baik jer aritu, Alhamdulillah syukur kepada Allah...momen paling best bila tetamu² n kami sndiri tertawa tgk gelagat adikku yg terpaksa jadi 'pengapit terjun' gara2 abgnya....ingtkan pengantin je yg naik beca, rupanya pengapitpn naik basikal....sungggug comel momen tu....balik je ke rumah, rs mcm nk tercabut kaki dbuatnya....layan ragam org yg pelbagai...bila org dh mula mengemas baru la aku dpt menjamah makanan (sib bek dh mkn nasi goreng pg tu, kalo x mmg masuk angin la jwbnya)...mlm tu spt kelaziman, kami sekeluarga buat cabutan bertuah diselang seli dgn soalan cepumas yg berkisar pd event yg berlangsung di siang hari...acara mcm ni sbnrnya mengeratkan lg silaturahim utk keluarga belah bapak n belah mak....bergempita gelak ketawa bila soalan² merapu yg keluar dan pelbagai jawapan yg diberi.....Menu mlm tu, sate, mee n bihun sup n kuih muih....aku sekadar jamah bubur je...agaknya sbb penat, so x terasa sgt laparnya....Siap mengemas kul 1 pagi....kali ni terpaksa berenggang dgn katilku sbb rmi sedara mara n sepupu tdo umh...sib bek sempat selamatkan bantalku itu...hehehe

Ari Ahad : arini kami berkelah mkn tghari kt umah...menunya simple jer tp seronok sbb ramai2 kt dapur n mkn sesama...ptg tu abg Ei balik semula ke KL...Yana smpi nangis² time salam...sayu plak tgk dia nangis.....dia x puas duk umh tok la tu...mmmg setiap kali balik mmg dia akn moody...x nk ckp n muka masam jer....pastu tok dia la terpaksa cool kn dia, kena bgtau yana bila tok nk dtg ke KL jumpa n main dgn Yana lg.....sedara mara n sepupupn blk x lama lps tu....rumah dh kembali sepi, so br la sesi kemas mengemas dpt dilakukan sepenuhnya....




Ari isnin : mop lantai n sapu rumah...penat masih terasa....arini mak n bapak bwk pengantin baru ke rumah sedara mara utk perkenalkan menantu baru (adat org boyan kot)...mak x bwk Alya sbb risau dia meragam, so akula yg kena menjaga si tecik ni (prektis bak kata mak aku, hehee)....Mak n bapak kuar jer Alya dh bg tugasan kt makcik dia nih....dia 'poo poo' lak...aduhai, aku terus mencuci n buatkan susu utk dia....hajat hati nk bg susu jer, sekali dia lalok nk tdo (padahal dia baru jer bgn tdo kul 10 pg....xpela, may b Alya x nk susahkan makcik dia.....Alya tdo jer aku terus masak....goreng ikan, sayur n buat sambal tumis udang utk aku n adikku.....usai masak, baring2 sekejap adik aku kaco Alya tdo....apa lagi segar la mata dia...kul 2 dia bgn tdo, kami golek2 je kt katil....kul 3 ptg, aku mkn nasi n suap Alya mkn sekali.....pas mkn Alya masih x nk turun dr katil, so kami sambung golek2 atas katil....sekejap2 Alya jenguk kelibat opah dia kt dapur n kt sejadah (tmpt yg biasa opah ada)...bila opah xde, Alya smbg baring smbl nyanyi² atau tny kt aku tu apa, ni apa....kul 4 ptg aku bwk Alya ke dapur sbb aku nk buat minum ptg n plan nk mandikan Alya sekali....siap mandikan Alya aku buat susu dia sekali lg, takut dia lapar....baru ingt nk bwk Alya jln2 amik angin ptg, sekali dia dh mamai n tdo....good girl betulla.....Alya tdo jer, aku g angkat kain, lipat n mula kemas beg....smpila abg Man blk, bila dh agak lama br la abg Man gerak Alya....kelakar bila abg man tny " Alya, mkn ubat yer"...serta merta dia menggeleng, tp mata masih terpejam....pastu baru la dia menggeliat sehabis hati....Alhamdulillah, berjaya juga aku jaga Alya sepanjang ari, pengalaman baru utk aku....

Kul 8.30 mlm aku n adik gerak blk ke cni n aku smpi umh kul 12.15 tgh mlm....Alhamdulillah....

No comments: