Thursday, January 12, 2012

Berpantang...

sesi bersembang dgn umi



Bismillah dan salam buat semua....

Arini dh hari ke-35 saya berpantang, insya-Allah minggu depan tamatlah berpantang 44 ari saya dan saya akan kembali pulang ke Putrajaya......mak dan ayah saya tertanya2 kenapa cepat sgt saya nk balik sedangkan saya mengambil cuti 3 bulan...alasannya adalah saya ingin berdikari menjaga anak sendiri dan alasan keduanya adalah saya x sanggup meninggalkan suami saya menguruskan keperluannya sendirian di sana...saban hari saya dan Safiyya di gamit rindu pada suami dan suami juga sering menyuarakan betapa dia rindukan saya dan Safiyya.....setiap kali suami saya pulang semula ke Putrajaya, mengalirlah airmata saya dan kepada Safiyya la saya luahkan rasa dan menjadi kekuatan buat diri saya......


Ok, melalut plak rasanya...sebenarnya saya nk ceritakan kisah sepanjang saya berpantang.....di awal berpantang, badan masih terasa lemah plus dlm proses nk menyesuaikan diri dgn status ibu dgn tdo mlm yg terganggu dan rasa dahaga sentiasa dan badan sentiasa panas.....Pulang ke Ipoh pada hari ketiga, keesokan arinya dh ada yg dtg untuk mengurut saya dan baby selama 3 ari....Alhamdulillah setelah diurut, terasa badan segar dan saya nk berjalanpn terasa kuat cuma belum boleh lasak disebabkan menjaga 'luka jahitan'.....selain berurut, saya amalkan mandi pelbagai jenis daun, berbengkung sepanjang hari dan bertungku pagi n ptg....part bertungku ni leceh ckit sbb Safiyya seakan tau jer time saya nk bertungku, time tu la dia akan merengek minta susu dan minta di dukung.......Sehingga minggu ke 28 saya amalkan bertungku.....Bermula minggu ini, ibu saya menyediakan kelengkapan utk bertangas pula, so aktiviti bertangaspn bermula Isnin lalu sehingga minggu depan......Rasa seronok bertangas ni, badan rasa segar jer....TQ mak sebab menjaga anakanda selama berada di sini.....



Sebut tentang menu berpantang pula, minggu pertama saya tidak mkn makanan bergoreng....hanya sup2 saja, bermula minggu kedua berpantang baru la saya dpt mkn makanan bergoreng...awal2 berpantang saya gemar mkn nasi panas dgn lada hitam, tp disebabkan BF dan Safiyya naik ruam, maka saya kurangkan sedikit makan lada hitam......Saya kurang menggemari ikan masin maka agak kuranglah saya menjamah ikan masin yg mak sediakan......antara menu yg mak sering sediakan adalah sup ikan merah, kari ikan merah, ayam lada hitam, ikan masin, sup tempe, sawi dan bayam rebus.....iakan yg hanya saya makan sepanjang berpantag cuma ikan merah dan ikan bawal sahaja, selebihnya saya x berani utk mkn......saya juga amalkan mkn sayur samaada sayur yg direbus mahupun ulam2 seperti temulawak, ulam raja, daun selum dan sebagainya.....Mengenai buah-buahan, saya tetap makan buah epal dan buah limau dlm menu harian saya...saya sendiri x pasti sama ada org berpantang boleh mkn ke x tp saya tetap mkn...



Perkembangn Safiyya pulak, dah sebulan lebih ni berat dia naik sekilo dan panjang bertambah 5 cm...Alhamdulillah, ank umi semakin sihat dan membesar....di minggu pertama kelahiran Safiyya ada kuning sedikit tp setelah 3 kali check darah dia bebas dari kuning...syukur Alhamdulillah....setiap kali dia kena cucuk, umi dia yg x sanggup tgk sedangkan Safiyya cool jer, nangis sekejap jer.....Pusat Safiyya telah gugur genap pada hari ke-7 dan skrg umi dan opah dh x risau lagi time nk mandi atau tukar lampin Safiyya...skrg ni rutin Safiyya setiap 2-3 jam dia akan terjaga minta susu dan dia akan berjaga lama apabila Subuh-10 pagi dan petang dlm jam 4 ptg-6 ptg utk mandi....Pagi2 Safiyya suka mandi dgn air suam2 manakala di petag hari Safiyya mandi dgn air paip sahaja....Semakin manja anak umi ni, dulu awal2 mahu kaki dan tangannya dibedung tp sekarang kaki jer yg dia izinkan utk dibedung manakala tido malamnya dia akan tido bersama saya dan tanpa disedari dia akan mengiring ke arah saya dan apabila dia lapar, dia akan menghisap baju saya.....geram umi kt awak ni tau....



Perkembangan saya pula setelah genap sebulan, berat saya telah turun kepada 51 kg, syukur Alhamdulillah dan hopefully lg sekilo tu berjaya turun sebelum hbs berpantang, hehee.....dan yg paling penting sekarang saya dh berani utk mandikan Safiyya sendirian, kejayaan buat saya syukur....



Okla, saya rasa setakat ni dulu...rasa dh panjang dan sampai bertemu utkk coretan akan dtg....






1 comment:

Yaati Nor said...

dah buat stok EBM belum? time dalam pantang susu meriah tau..