Thursday, October 4, 2012

Kembali Bekerja

Bismillah dan salam buat semua....

Sebenarnya semalam saya baru kembali bekerja setelah 6 hari MC dan 2 hari amik cuti rehat. So total 12 hari saya berkepit dengan anakanda tersayang....saya suka sebenarnya dapat luang masa dengan Safiyya namun saya terpaksa juga kembali bekerja dan mencari rezeki seperti biasa. Kalaulah suatu hari nanti suami minta saya berhenti kerja dan menjaga anak2, maka sayalah orang yg paling gembira...hehehe (verangan jer lebih)

Alkisahnya saya MC selama itu kerana saya demam panas dan selang beberapa hari saya diserang Asthma...actually saya memang ada Asthma waktu kecik dulu tapi dah besar memang x pernah kena lagi serangan sampailah minggu lepas. Mudah2an selepas ini kesihatan saya kembali pulih hendak-Nya....Amin.... Saya tidak mahu mencoretkan bagaimana Dr di sebuah klinik swasta membuatkan saya 'down' dengan menyuruh saya berhenti menyusukan anak saya kerana saya tidak mahu kenang semua yg sedih dan yg negatif belaka. Oh ye, bila saya sakit ni saya memang x berdaya untuk bersendirian di rumah dengan si kecil. Bukan apa, saya sendiri nak berdiripun x mampu apatah lagi menguruskan segala keperluannya. Untuk itu, keputusan drastik yg saya ambil adalah untuk pulang ke Ipoh.

Iye, saya akui bila ssaya tidak sihat saya agak manja (bukan ngada2) tapi memang x larat kot sebenarnya. Justeru bila keadaan saya masih x berubah untuk 2 hari, saya minta keizinan dari suami untuk pulang ke Ipoh. Keputusan yg agak nekad kerana ketika itu kami sekeluarga sedang manjamu selera di malam hari Ahad jam 9.00 malam. Jam 10.00 malam kami bergerak ke Ipoh dan suami pulang keesokan harinya dengan menaiki bas. Bila sakit ni, hati meronta2 nak mak, nak bapak. Bukanlah saya berniat untuk menyusahkan mereka kerana saya tahu mereka dah jenuh membesarkan kami adik-beradik dulu tapi itu sahaja keputusan terbaik yg saya rasa.

Bapak saya pula, seperti biasa memang mengalu2kan saya pulang ke Ipoh kerana dia lebih tahu bagaimana keadaan saya apabila sakit. Dan yg lebih penting ada yang tolong tengokkan Safiyya. huhuhu, sungguh saya sedih mengenangkan betapa saya terpaksa buat x layan Safiyya apabila dia ingin bermain dengan saya. Bersungguh-sungguh dia ingin menceriakan umi dia namun umi dia x berdaya ketika itu. Maafkan umi ye sayang.....saya juga berperang dengan perasaan apabila terasa sayu mengenangkan kata2 suami sebelum kami tidur malam itu dengan mengatakan lepas ni rindulah daddy pada adik dan lantas dicium2nya pipi dan dahi Safiyya berkali2....

Saya tidak berhasrat untuk berjauhan dengan suami sebegitu lama, namun apakan daya kesihatan saya tidak mengizinkan....Keputusan berjauhan dengan orang yg tersayang terlalu berat untuk diambil dan saya memilih untuk berjauahan seketika dengan suami berbanding berjauhan dengan anak saya. Mahu x lena saya dibuatnya kalo saya tidak dapat mencium dan membelai dahi dan rambut Safiyya tatkala tidur..... Apabila demam saya kembali kebah dan sedikit bertenaga, Safiyya pula demam. Buat pertama kali Safiyya merengek x tidur malam sampai suaranya serak sehingga hari ini. Resah saya dibuatnya. Hendak digerak ayahanda tersayang, ayah saya baru sahaja keracunan makanan siang itu, ibu saya juga masih lemah badan kerana keracunan makanan. Hendak menelefon mertua, terasa tidak elok mengganggu mereka di awal pagi. Sudahnya, saya dan bapak bergilir mendukung Safiyya sehingga dia lebih selesa tidur di pangkuan dari di katil.

Keesokan harinya, saya minta suami pulang awal ke Ipoh kerana Safiyya demam dan saya amat memerlukan suami saya di sisi ketika itu. Alhamdulillah pagi Sabtu suami selamat tiba dan terus ke klinik membawa Safiyya....demamnya kini kebah dan kembali aktif seperti biasa cuma masih selsema dan batuk sahaja. Semoga anak umi lekas sembuh dan kuat seperti biasa...Amin....

Doa juga dipanjatkan buat suami agar segera sihat dari demam dan sentiasa dilindungi oleh Yang Maha Esa....Amin.....

No comments: