Friday, December 28, 2012

Cuti-Cuti Cameron

Bismillah dan salam buat semua....

Seperti dijanjikan saya akan mencoretkan kisah percutian keluarga besar kami ke Cameron Highlands pada 10 - 11 Disember 2012. Percutian bersama keluarga amatlah menyeronokkan dan memang dinantikan oleh saya kerana pada masa itulah masa yg saya ada untuk luangkan masa bersama insan-insan tersayang. Kini, saya menantikan peluang untuk bercuti bersama keluarga mertua pula. Pada awal tahun saya tidak dapat turut serta bercuti bersama keluarga mertua disebabkan badan saya yg masih lemah selepas bersalin (walaupun dari luaran memang takde apa-apa, namun atas nasihat kakak ipar saya dan mak saya adalah lebih elok menjaga dari mendatangkan kemudaratan di kemudian hari....yesss, its true) dan atas faktor anak saya yang masih kecil ketika itu (baru berusia sebulan lebih) adalah tidak sesuai membawa anak kecil ke kawasan orang ramai kerana ia akan membahayakan kesihatannya....as usual, kat luar kan pelbagai pencemaran. Sebagai seorang ibu, saya tidak sanggup untuk melihat anak saya sakit dan itulah kelemahan saya dan saya akan melindungi anak saya sebaiknya. So saya kira inilah ruang terbaik bagi saya menjelaskan duduk pangkal perkara sebenar walaupun ketika itu hati saya disiat siat hingga menitis airmata mengenangkan kata-kata yang dilemparkan kepada saya dan saya akui masih menyimpan kiriman sms yg dilayangkan kpd saya. Bukan untuk berdendam tapi sebagai ingatan buat diri saya agar tidak lupa....it was easy to forgive but it is difficult to forget!!.

Ok, back to the topic.....actually percutian ini saya kira amat tepat sempena dengan ulangtahun kelahiran anak saya yg pertama dan sekaligus menyambut ulangtahun perkahwinan kami yg kedua. Tahun lepas x sambut apa2 sebab lebih xcited menyambut ahli baru sampai x perasan dah anniversary kamipun, hehehe...Sehari selepas buat doa selamat sempena ulangtahun pertama Safiyya di rumah mertua, esoknya (10 Disember 2012) saya balik ke rumah mak saya dan membuat persiapan sewajarnya. Tugasan saya adalah menyediakan ayam goreng berempah..mood xcited punya pasal smpikan saya berani mengambil cabaran menyediakan masakan smpi 4 ekor ayam...sedangkan sebelum ni saya hanya memasak dlm kuantiti yg sedikit sahaja. Tolong mak mengemas brg2 yg patut maka dalam jam 12 tengah hari kami bertolak ke Cameron Highlands. Cuaca agak baik menyambut kedatangan kami sekeluarga dan Safiyya pula sepanjang perjalanan lena sahaja sehingga dah sampai di Tanah Rata barulah dia bangun dari tidur dan aktif bergerak dalam kereta. Destinasi pertama kami adalah untuk check-in di apartment yg disewa di Tanah Rata untuk makan tengah hari dan solat sebelum meneruskan misi seterusnya.

Kami bercadang untuk ke Pasar Malam di Tanah Rata, setibanya kami di sana hujan turun mencurah-curah lebatnya maka perancangan kami tergendala dan kami meneruskan misi ke ladang strawberry. Suami meminta saya mencuba aiskrim strawberry, walaupun cuaca sejuk kami nekad membeli aiskrim tersebut. Semuapun terkejut melihat kami yg selamba makan aiskrim time hujan mcm tu, x lama lepas tu kakak kakak ipar saya yg mengandungpun mencuba juga...hehehe, semua x nak lepaskan peluang menikmati keenakan aiskrim tersebut. Sempat membeli strawberry di situ, ingat nak makan kat rumah tapi rupanya suami saya ni penggemar tegar buah strawberry rupanya....habis sebekas dia makan tanpa henti. Disebabkan hari semakin malam, kami memutuskan untuk pulang ke apartment untuk berehat. Namun saya dan suami punya agenda tersendiri. Selesai makan malam bersama, saya dan suami ke luar semula dan ke pekan Tanah Rata untuk menikmati minuman panas bersama. Momen indah yg saya rasakan kerana sempena Anniversary kami, di kala bumi sejuk dek hujan yg turun petang tersebut kami menikmati air coklat panas sambil berbual tentang banyak perkara. Pulang ke rumah agak lewat dan anak-anak sedara yg lain semuapun dah lena. Safiyya juga dah lena time dalam kereta lagi.

Esoknya, agenda kami diteruskan selepas sarapan pagi. Kami ke Ladang Teh, Kebun Strawberry, Kebun Kaktus dan beberapa tempat menarik lagi. Alang-alang dah ke sini, saya tidak melepaskan peluang menikmati jus strawberry dan strawberry coklat atas permintaan suami. Bagi saya, aiskrim dah jus strawberry yg saya nikmati memang lazat, namun strawberry coklat bukanlah feveret saya kerana saya sendiri tidak berapa menggemarinya tidak seperti suami.

Menjelang petang, kami bergerak pulang memandangkan masing-masing akan pulang ke ibu kota untuk kembali bekerja keesokan harinya. Perjalanan pulang sungguh mendebarkan kerana hujan yang turun membasahi bumi menampakkan tanah-tanah di bukit semakin polos dan sesekali saya terlihat tanah dah mula menggelongsor ke bawah....dalam hati Tuhan jer yang tahu dan terus saya memanjatkan doa kepada Yang Maha Esa agar tidak ada sebarang insiden yang tidak diingini berlaku. Alhamdulillah kami selamt sampai di Sungai Rokam jam 6.00 petang dan bergerak pulang ke Putrajaya jam 9.00 malam...enjoy some pics...

Safiyya n daddy....alahai, cairnya hati umi nengok cik abg senyum cenggitu...auwww

Safiyya n umi plak.....masam je muka Safiyya pas bangun tido

Anak-anak sedaraku kecuali yang bertudung purple iaitu bondaku di sebelah kanan sekali dan yang bertudung purple dukung Safiyya dan yang berbaju belang

Safiyya dan umi sekali lagi....Subhanallah, indahnya alam ciptaan-Mu

us-love u till death (insya-Allah)

cinta hati umi dan daddy

No comments: