Thursday, July 18, 2013

Check-Up Adik Safiyya @ 32 weeks


Bismillah dan salam buat semua.....

Alhamdulillah, semalam telah selesai rutin check-up untuk minggu yg ke-32 adik Safiyya. Actually ada kisah di sebaliknya....selalu saya check-up ari Selasa, tapi kali ni bertukar ke ari Rabu sebab nak hadir kelas penyusuan susu ibu. Lepas anta Safiyya ari Selasa tu, saya naik ofis n amik hand bag terus ke klinik. Dah letak buku semua, saya perasan tarikh kat buku 17 Julai dan saya tengok tarikh di hp rupanya aritu baru 16 hb. Apa lagi, tebalkan muka dan amik semula buku rekod sayala....iskh, pelupa betul...padahal kalendar kt ofis saya dh tulis, kalendar kt hp pun saya dh tulis....cemana tu?

Ok, berbalik kepada check-up semalam....sampai klinik ngam2 kul 9.00 pagi. Selesai register, saya terus g buat urin test n amik darah. Then terus turun ke bilik seminar untuk ceramah penyusuan. Rasa kembali bersemangat setelah hampir 7 bulan saya meninggalkan penyusuan eksklusif kepada Safiyya. Sekarang saya masih menyusukannya berdasarkan kepada permintaannya. Sekiranya dia mahu susu badan, saya masih memberi tapi setelah usianya setahun sebulan saya dah mula memberi susu formula..... sayu rasa hati melihat Safiyya minum susu formula tapi bukan susu umi.....kesian Safiyya, umi tidak  menunaikan haknya untuk menyusukan dia genap 2 tahun. Maafkan umi ye sayang....umi masih belum cukup ilmu tentang itu. Umi berazam tidak membuat kesilapan yg sama untuk adik-adik kakak nanti....Amin, mudah-mudahan. Selesai ceramah dalam jam 11 pagi, saya terus naik untuk jumpa dgn nurse di bilik 11. Dan hasil dari check-up semalam adalah....

Berat Badan : 55 kg (turun 600 gram) 
Tekanan Darah : 111/80
Tinggi Rahim : 32 cm
Jantung Janin : 135 bpm
Urin (Albumin) : N
(Gula) : B
Kedudukan Janin : ceph
HB :12.3

Alhamdulillah semuanya ok, dan berjumpa lagi untuk next appointment pada 31 Julai 2013. Saya bertanya juga kepada nurse kedudukan baby memandangkan scan pada 28 minggu lalu kedudukan baby songsang. Alhamdulillah nurse kata kepala baby dah ke bawah, cuma belum engage kerana nurse kata masih ada ruang di bahagian bawah. Semoga adik baby kekal dalam posisi tersebut yer sayang, umi berniat nak lahirkan anak-anak umi secara normal. Biarlah umi menghadapi betapa sakitnya fasa contraction asalkan dapat melahirkan anak-anak umi secara normal. Semoga Allah Taala  memakbulkan doa dan hasrat saya ini, Amin.....Dan insya-Allah pada minggu yang ke-36 akan scan baby untuk yang terakhir di KK. Semoga segalanya dipermudahkan buat umi n baby...doakan untuk saya ye kawan2. Tentang jantina anak, wpun saya dah diberitahu akan jantinanya...kami suami isteri masih bersikap tidak mahu terlalu berharap. Kami juga tidak kisah akan jantina anak, asalkan sihat dan selamat apabila dilahirkan nanti.


No comments: