Friday, January 23, 2015

Anugerah Terindah : 3rd Pregnancy


Bismillah dan salam buat semua.....

Entry pertama di tahun 2015 setelah lama menyepi di arena blog saya mulakan dgn berita baik.
Kisah yg berlaku pada Ramadhan tahun lalu, saya menyedari setiap kali tengah hari ketika hendak menjenguk Ahmad di taska saya pasti akan sakit kepala. Dari sehari ke sehari, itulah simptom pertama yg saya alami. Aktiviti mengepam susu masih giat saya usahakn untuk memenuhi keperluan anak saya dan anak susuan saya. Susu tidak merudum, cuma setiap hari saya akan sakit kepala sahaja, tiada petanda lain. Saya sudah mula rasa lain kerana sakit kepala saya konsisten setiap hari wpun tiada petanda lain. Untuk makluman, saya masih tidak didatangi period selepas bersalin.....saya yakin kemungkinan utk hamil wpun tidak didatangi period boleh terjadi lagi pada saya sebagaimana saya mengandungkan Ahmad dahulu.

Dari hari ke hari, minggu ke minggu saya tetap tidak membeli alat test. Saya bukan tidak bersedia untuk itu tp bg saya biarlah check lmbt ckit sbb saya khuatir sekiranya lepas check saya akan jd ngada-ngada....mulalah alah x tentu pasal plak nanti.....sampailah kita semua bersua dgn Aidilfitri saya masih tidak check lg namun sy tetap menjaga diri saya dari membuat sebarang kerja berat. Dan akhirnya pada 11 Ogos 2014 ketika kami keluar mkn mlm di Alamanda saya membeli alat penguji tersebut. Niat asal nak beli senyap2, tp bila suami tanya jer beli apa kt watson's laju aje saya cakap pregnancy test. Jam 5.50 pagi saya terjaga untuk membuang air kecil, terus teringat nk uji sekali. Selesai membuang saya memberus gg utk bangun solat dan tidak hiraukan langsung alat penguji tersebut. Selesai berwuduk saya saja melihat alat penguji tersebut mmg jelas naik dua line sabagaimana gerak hati saya. Syukur Alhamdulillah, lantas saya khabarkan kepada suami dan seperti biasa suami turut gembira dengan berita tersebut. NAMUN jauh di lubuk hati saya ada terselit perasaan kasih pada Ahmad kerana ketika itu usianya belumpn menginjak setahun saya sudahpun hamil semula dan apa yg sy kesalkan kemungkinan besar sy terpaksa berpisah susu dengannya....itu yg paling saya kesalkan. 

Alhamdulillah arini usia kandungan saya genap 32 minggu, Ahmad masih minum susu ibu + susu kambing. Syukur juga Ahmad tidak cerewet kalo bab susu ibu ni, dia mmg berselera sama ada susu baru diperah mahupun yg frozen, mmg dia tidak membazirkannya. Kalau kakaknya susu yg sudah dibekukan mmg dia tidak akan minum sama  sekali. Cuma cabaran terbesar saya adalah ketika ingin memperkenalkan susu fm sahaja. Jenuh ajar smpi nangis2 dia tutup mulut....tp kalo kita tukarkan kepada FBM yg dh dipanaskan laju aje minumnya.....dan syukur juga Ahmad mendapat ibu susuan, Saya pasti setiap perancangan yg Allah Taala aturkan utk kita adalah yg terbaik sekali. Saya meneruskan penyusuan saya sehinggalah kandungan menginjak usia 6 bulan barulah saya pisahkan susu badan dengan dia namun masih teruskan dengan bekalan susu dari ibu susuannya.

Walaupun saya tidak mengalami sebarang alahan atau mengidam yg bukan2, saya masih diuji juga. Genap kandungan saya berusia 13 minggu, ketika di pejabat dan saya sedang bersarapan tiba2 saya merasakan sesuatu mengalir dari bawah. Apabila saya check alangkah terkejutnya saya apabila saya melihat campura air dan darah yg banyak keluar sehingga basah baju yg saya pakai. Saya menangis2 ketika itu, saya sayangkan kandungan saya dan saya berterusan menyalahkan diri kerana sehari sebelum kejadian itu saya mengangkat fail yg berat. Saya masih bleeding on off sehinggalah kandungan saya menginjak 17 minggu dan barulah betul2 stop. Setelah didiagnos dan follow up di hospital, didapati uri saya berada di bawah. Follow up terakhir di Hospital Putrajaya di kala usia kandungan saya 30 minggu Alhamdulillah uri saya sudah berada di atas. Syukur tidak terhingga kerana segala kerisauan saya sudah berakhir dan insya-Allah saya dibenarkan utk melahirkan anak yg ketiga ini secara normal.

8 minggu lagi kita akan bersua yer sayang....semoga anak umi daddy membesar dengan sihat, dikurnia kesihatan yg terbaik dan menjadi anak yg soleh atau solehah hendak-Nya....Amin....

No comments: