Wednesday, August 3, 2011

Bersua Kembali Dengan Ramadhan Al-Mubarak



Bismillah dan salam buat semua.....

Alhamdulillah arini sudah 4 ari umat Islam seluruh dunia berpuasa dan rasanya masih tidak terlalu lewat utk saya mengucapkan selamat berpuasa kepada semua sahabat2 saya.....syukur ke hadrat Ilahi kerana dipanjangkan usia kita utk bersua dengan Ramadhan, bulan yg penuh keberkatan...mudah2an kita sama-sama mengambil peluang di bulan yg mulia ini untuk melipat gandakan amal ibadah....^_^


Ramadhan kali ini terasa lain dari selalu atas beberapa faktor:

a) Ramadhan pertama bergelar isteri;

b) Ramadhan pertama bersama si kecil di dalam rahim;

c) setiap kali petang mula memerah otak untuk memasak menu juadah berbuka buat kami;

d) bangun sahur dengan memakan nasi....sebelum ni kalo time bujang, time sahur minum air yg dh standby tepi katil n kurma jer;

e) suami bersetuju menyediakan juadah utk bersahur, atas rasa suka-sama-suka...maksudnya saya menyediakan juadah berbuka, dan dia menyediakan juadah bersahur dengan syarat saya mengejutkan dia dari tido;f) berpeluang bertukar2 lokasi utk menunaikan solat Terawih....mlm pertama, kami solat di rumah, mlm kedua di Masjid Besi, mlm ketiga dan keempat juga di masjid Besi.



Ok, memandangkan mood memasak telah kembali (syukur ke hadrat Ilahi) saya menyediakan menu yg simple2 sahaja memandangkan menjelang petang lazimnya saya telah lembik....Suami saya yg sering berbuka dengan makan kuih-muih dan kurma maka sekarang saya terasa lebih rajin menyediakan kuih muih buat dirinya.....



Menu hari Pertama kami : Kurma, Murtabak, bubur pulut hitam, ikan goreng dan sup sayur
Menu hari Kedua kami : Kurma, murtabak, cucur ikan bilis, buah oren, ayam masak black pepper dan ulam-ulaman


Menu hari Ketiga kami : Kurma, masalodeh, buah pear n epal, ayam masak kicap dan ulam-ulaman


Now masih berfikir juadah apakah utk hidangan kami berbuka nanti......









No comments: