Monday, April 16, 2012

Syukur Allah SWT Melindungi Anak Kami

pose si manja minta umi dukung




Bismillah dan salam buat semua....



Perkara yang berlaku Khamis lepas sewaktu saya bawa anakanda tersayang utk monthly check-up amatlah membuatkan diri saya bersyukur dan insaf di atas segala yang berlaku....


Alkisahnya pagi Khamis tersebut saya ke KK Presint 9 berduaan dengan anak saya. Sejak suami saya semakin sibuk dengan kerja, saya pergi sendirian...Bukan apa, saya tidak mahu mendesak suami saya dan membuatkan dia berada dalam keadaan serba salah. Tambahan pula saya boleh drive sendiri dan saya merasakan saya mampu melakukannya sendirian.....


Dalam jam 10.30 pagi saya sampai di KK tersebut, saya terpaksa parkir kereta di luar kerana parking dalam penuh...sedang menapak ke dalam xtau di mana silapnya kaki saya terpeleot (uiskh ada ke bahasa mcm nih??? fail betul ler)...Beg di bahu kanan saya dah terjatuh, Safiyya di tangan kiri saya mula x stabil dan saya terus jatuh terduduk di situ....Syukur sgt2 time nak jatuh tu, saya sempat tahan kepala anak saya dengan menggunakan tgn kanan sebelum bdn saya rebah ke bumi....Safiyya tidak menangis sedikitpun....Semuanya terlalu pantas, seorang pakcik dtg menerpa ke arah kami dan mengucap panjang melihatkan insiden itu dan cuba membantu kami....syukur saya mampu berdiri semula....sebaik sahaja berdiri, rasa sengal2 satu badan n menggigil2 dibuatnya....Sementara menunggu giliran, saya text suami beritahu apa yg berlaku dan saya mengalir airmata memberitahunya.....Saya sengaja tidak mahu menelefonnya tetapi memilih utk text sahaja kerana saya tahu sekiranya saya bercakap dengannya, lagi deras airmata saya mengalir dan terus x boleh bersuara langsung....


Selesai urusan di KK, saya putuskan untuk pulang ke rumah disebabkan saya masih terkejut dan tangan menggigil utk bawa kereta dan tangan saya terasa lemah untuk mendukung anak saya......Esoknya juga saya masih MC disebabkan keadaan yg tidak mengizinkan.....




Sebenarnya itu adalah kali kedua insiden yg hampir menyebabkan kecederaan kepada anak saya. Kali pertama lebih menyayat hati dan setiap kali saya kenang pasti mengalir airmata saya....insidennya berlaku ketika saya masih di dalam pantang di rumah keluarga saya....Saya kira ketika itu usia anak kami seminggu dan saya juga masih terlalu lemah utk bertindak cepat...Ketika itu Safiyya dilawati oleh opah saudara, makcik dan sepupu dia yg berusia 3 tahun...Safiyya sedang nyenyak tido di tilam bawah, manakala saya pula duduk di sofa utk menghilangkan rasa lenguh di kaki.....suami pula berada di sebelah Safiyya sambil berbual dgn mak saya....entah di mana silapnya, tanpa sedar sepupu Safiyya yg berusia 3 tahun itu lalu belakang suami saya dan nk menghala ke arah saya tp melalui Safiyya....laju sahaja dia memijak dada Safiyya dengan saya menyaksikan insiden yg berlaku dengan mata kepala saya.....saya berteriak "ABANGGGGG, SAFIYYA" (kali pertama saya TERtinggikan suara kat suami dan saya akui kesilapan saya pdnya), suami terkejut dan saya terus berlari ke bilik kerana x sanggup melihat kesudahannya dan saya menangis teresak2 kerana risaukan anak saya....setelah mak saya memeriksa keadaan anak saya barulah suami saya dtg ke bilik dan memujuk saya...saya tidak puas hati dan membuka baju anak saya semula dan syukur tiada apa yg berlaku cuma ada kesan merah sahaja di dadanya...Safiyya pula hanya terkejut dan sambung tidonya semula.....Mak saya bgtau, Allah melindungi anak kami...terasa syahdu apabila mak cakap mcm 2, huhuhuh.....Malam itu, kami berdua minta maaf kepada anak kami di atas kealpaan kami.....Sejak insiden tersebut, keselamatan Safiyya menjadi keutamaan....


p/s:


Safiyya sayang, umi tahu anak umi kuat.....umi dan daddy minta maaf atas insiden yg berlaku...umi akan lebih berhati2 lagi ye sayang...bagi umi, biarlah umi yang menanggung segala kesakitan daripada melihat anakanda yg sakit...mmg umi x sanggup utk melihatnya.....umi dan daddy sayang sgt kt Safiyya....









2 comments:

FaR said...

Emm,,sedihnye ana baca kisah ni..Safiyya mmg kuat..syg kat die..

azira rais said...

Ana sedih baca, akak yg hadapi ni lagi la sedih dbuatnya.....sesuai dgn nama dia Nusaibah, seorang srikandi Islam...tu dia kuat, Amin mudah2an.....