Wednesday, December 18, 2013

Cuti Berpantang

Bismillah dan salam buat semua.....
 
Kali ni saya nak bercerita tentang cuti berpantang, actually saya amik maternity leave selama 90 ari bermula 9 September 2013 (ari due dan hari Ahmad keluar). Sempatlah bermalam sehari di hospital dan esoknya di kala suami datang melawat saya tengah hari tu Dr datang bgtau saya dah boleh discharge, waaa punyalah excited terus x ingat sakit n perit luka terus kemas2 baju n salin baju untuk keluar....excited sebab nak jumpa Safiyya, pengarang jantung n buah hati umi tuh. Memang kami tidak pernah berjauhan apatah lagi saya meninggalkan dia kecuali dia ke taska aje. So hati saya amatlah sayu n sedih pertama kali berjauhan dengan dia. Bayangkan malam pertama saya di hospital, setiap kali saya text atau cakap dengan suami sebut jer nama Safiyya pasti airmata saya bergenang. Apatah lagi setiap kali bapak saya whatsapp gmbr Safiyya, mencurah2 airmata keluar sampai tersedu sedan saya. Padahal baru berjauhan sehari aje. huhuhu, sungguh saya amat lemah apabila menyebut bab anak2 nih.....sbb tu saya x boleh tgk org lain marahkan Safiyya, dada saya terasa sebak sesangat. Agaknya sebab tu dia manja sangat agaknya...tp kalo saya yg marah xpe plak, kikiki....
 
 
Dah mengarut plak dah....ok back to the topic, malam tu kami terus pulang ke Ipoh memandangkan suami ada kerja di Grik keesokan arinya. Hari2 awal di rumah mak bapak serba serbi disediakan, maklumlah berpantang di rumah mak sendiri, makan minum semua disediakan. Sampaikan bapak saya juga memasak untuk saya sedangkan sebelum ni bapak mmg jarang sangat memasak kecuali atas permintaan anak2 aje. Mungkin bapak faham mak sibuk mengasuh 3 org cucu lain, ditambah plak dgn 2 org anak saya dan saya yg sedang berpantang kan. Sungguh besar jasa dan pengorbanan mereka....love them so much, hanya Allah Taala sahaja yg mengetahuinya. Rutin harian saya bermula jam 6.00 pagi, dalam pantang setiap kali azan Subuh Ahmad akan terjaga untuk menyusu, selepas menyusukannya saya terus bangun untuk mengepam susu dan membersihkan diri. Selesai urusan, saya mandi air rebusan pelbagai jenis daun dan bertungku pagi dan petang dan berbengkung (jenuh nak bukak bila nk terkucil). Ketika ini juga selalunya Safiyya akn bangun tidur dan atuknya la yg menguruskan dia. Ada masa saya hanya sediakan susu untuk dia di pagi hari apabila atuknya sibuk. Selesai mandi, rutin harian Safiyya adalah berjalan dengan atuknya. Bagi angsa makanla, tgk kapal terbangla...tanpa menghiraukan cuaca panas atau hujan, atuk tetap membawanya berjalan sama ada naik motor atau kereta. Ada masa Safiyya akan ke tadika opahnya bergantung pada moodnya. Ada masa dia x nak n ada masa dia nak. Rutin membawa Safiyya berjalan pagi, petang n kadang malam. Tujuan membawanya berjalan malam adalah taktik atuknya supaya balik dari berjalan, saya dah masuk ke bilik bersama Ahmad dan atuknya dapatlah tidur bersama Safiyya. Sepanjang saya di Ipoh, adalah 3-4 kali sahaja saya tidur bersama dua anak, selebihnya Safiyya tidur dengan atuknya. Dia mencari juga saya, nak umi nak umi....nk peluk cium tangan umi la tuh tp sekarang dah ok, tangan sesiapa pun boleh. Memang habit dia apabila hendak tidur dia nak pegang tangan, minta dipeluk dan suka mencium tangan orang. Sepanjang dah ada adik ni, sesekali Safiyya minta nak bf, saya bagi juga tapi amatlah jarang. Bila dia minta baru saya bagi.
 
Hubungan Safiyya n adiknya agak rapat, sayang sangat dengan adiknya....balik jer dari berjalan pasti dia akan cium adiknya. Awalnya dia menyebut baby, lepas tu adik, kadang adik Ahmad....skrg dah sebut Ahmad Yassin. Sepanjang bercuti ini saya melihat perkembangan Safiyya agak cepat. Butir bicaranya semakin jelas, dah tau sebut namanya, nama umi n daddy, nama atok n opah dan nama adiknya...semakin lasak cuma bab makan hanya saya sahaja yg berjaya bagi dia makan dengan jayanya. Hendak menyuapkan dia makan, memang perlu sabar....dia hendak makan tp dia tidak boleh fokus makan sahaja, dia akan makan sambil bermain dan kita yg perlu mengejar dia....fuh, memang kena bersabar banyak2. Makanan fevered dia segala jenis mee especially yg sup2...kalau makan nasi, nak dengan ayam jer memanjang, kalo bg ikan dia memilih ckit.  Dalam lasak2 Safiyya ni, kalo sepupunya bergurau kasar dengannya dia yg  nangis beria. Pastu dtgla mengadu kat umi dia bgtau sapa yg pukul dia, kt mana sakit.. Umi dia sekadar tanya sakit kat mana? baca Bismillah dan tiup tempat yg dia sakit n diapun diam n sambung main semua....anak oh anak....Habis pantang 44 hari, suami dah mula bertanya bila nak balik Putrajaya, sunyi katanya...Awalnya saya menolak untuk balik awal disebabkan saya risau saya x menang tangan untuk handle kedua-duanya apabila suami bekerja. Namun, disebabkan sayu dengan permintaan suami, akhirnya saya akur dengan permintaannya. Maka, lagi sebulan lebih sebelum saya mula bekerja, saya sudah kembali pulang ke Putrajaya dan menjalani rutin harian handle dua2 anak. Atuk minta juga untuk tinggalkan Safiyya kerana risau saya tidak dapat handle dua anak sendirian, namun saya menolak kerana saya tidak sanggup berjauhan dengan Safiyya. Maka tamatlah cuti berpantang saya di Ipoh dan balik ke Putrajaya bermulalah rutin yg penuh mencabar dan tiada lagi episod rehat mahupun istilah tidur sekejap.
 
Enjoy pics Safiyya sepanjang di Ipoh
 
 
rutin pukul 4.00 petang, tgk cite upin ipin sambil minum susu berjemaah dengan sepupunya Kak long n abg Akif

2 hari balik Ipoh, opah n atuk kerjakan rambut Safiyya...pendek senang nak uruskan kata atuknya, hehehe

Rutin malam hari-bawak jalan tgk lampu atau kapal terbang

Rutin pagi (kalo bangun awal pagi)-atok bawak Safiyya ke dewan n mengemas pape yg patut

Rutin sebelum main petang - tgk tv

Rutin malam hari bila kak Long n abg Akif dah balik - carik pasal dgn umi sbb umi asyik dgn adik Ahmad je
ni mengamum minta gambarnya diambil (muka baru lepas nangis)

Rutin ptg-kalo angsa xde, atok bawak dorang g jogging

pagi Raya Aidiladha, punya excited nak tgk lembu kena sembelih sampai bangun jam 6.00 pagi, tup2 kul 7 dh tdo semula n bgn kul 10 pagi....sudahnya melepas nk tgk lembu


 
 
 
 
 
 

No comments: