Thursday, December 19, 2013

Perbezaan

Add caption
Bismillah dan salam buat semua....
 
kali ni saya nak stori mori kisah perbezaan kehamilan yg pertama dan kedua. Kehamilan pertama mmg diharapkan dan tanpa disangka saya dah hamil setelah hampir dua bulan tidak didatangi haid. Manakala kehamilan kedua memang tidak disangka kerana saya tidak didatangi haid langsung setelah saya bersalinkan Safiyya. Alhamdulillah saya dikurniakan sepasang cahaya mata, dan sungguh kami tidak plan untuk menentukan sebarang jantina malah menerima dengan penuh kesyukuran walau apapun jantina bayi kami nanti. Apabila keluar, bukan main seronok apabila disahkan memang bayi lelaki. Cucu ke-10 untuk mak n bapak (5 lelaki, 5 perempuan) dan cucu ke-5 (cucu lelaki pertama) untuk mak n abah. Ok, meh saya senaraikan perbezaan dan persamaan yg saya alami sepanjang saya hamilkan kedua-duanya.
 
Persamaan:
 
a) Mengandung kedua-duanya saya terlalu menggemari semua jenis kek keju atau sebarang makanan yg mengandungi keju.
 
b) Dua kali mengandung saya gemar makan buah-buahan.
 
c) Fall in love dengan air jagung especially kat kantin ofis ada air jagung special
 
d) Tidak mengalami sebarang alahan  yg teruk di awal kehamilan
 
e) Boleh consume susu tanpa sebarang masalah, Alhamdulillah
 
Perbezaan:
 
a) Di awal kehamilan yg pertama, setiap kali lapar atau masa untuk saya perlu mkn saya akan sakit kepala dan muntah sedikit, kehamilan yg kedua setiap kali lapar atau masa untuk saya perlu mkn saya akan rasa sakit kepada sahaja.
 
b) Kehamilan pertama saya amat menggemari makan ikan, kehamilan kedua saya cukup gemar mkn ayam di awal kandungan, pertengahan kandungan cukup gemar makan ikan dan penghujung kembali gemar makan ayam.
 
c) Kehamilan yg pertama saya selesa tidur mengiring ke sebelah kiri, kehamilan kedua saya selesa mengiring di sebelah kanan dan di hujung kehamilan kedua saya selesa tidur terlentang wpun saya tahu tidak elok.
 
d) Kehamilan pertama saya boleh makan apa sahaja dan minum apa juga sekalipun, kehamilan kedua saya tidak boleh minum air soya di pagi hari....kalau minum, alamatnya saya akan muntahkan semula segala isi perut.
 
e) Kehamilan pertama saya tidak terlalu cenderung menggemari makanan manis atau masam, penghujung kehamilan kedua saya terlalu menggemari makanan yg manis2. Bayangkan kalau coklat bar yg besar tu saya boleh hbskan sehari sendirian...hehehe
 
f) Kehamilan pertama setiap kali masak, saya cukup suka yg pedas2 n akan masak yg pedas2 sahaja manakala kehamilan kedua langsung saya x boleh terima dengan kepedasan....wpun pedas sedikit tp bagi saya terlalu pedas.
 
g) Kehamilan pertama perut saya berbentuk bulat apabila sarat, kehamilan kedua perut saya terasa besar dan tajam ke depan.
 
h) Kehamilan pertama, baby bergerak super duper aktif sentiasa sampai perut saya senget benget dibuatnya....kehamilan kedua baby bergerak aktif juga tetapi perut saya tidaklah sampai senget benget dan terlalu susah untuk saya merakamkan pergerakannya tidak seperti kakak yg aktif especially time malam nak tidur.
 
i) Kehamilan pertama saya cukuplah gemar menonton semua jenis rancangan masakan, kehamilan kedua tgk rancangan memasak sahaja terus saya tukar channel...terasa menyampah (konon2 dah terer masak la tuh)
 
j) Kehamilan pertama, saya gemar mencuba memasak masakan baharu...kehamilan kedua saya terlalu x rajin nak memasak, kadang masak satu lauk aje.....huhuhu
 
k) Kehamilan pertama apabila masa untuk pki baju mengandung, saya ok aje....kehamilan kedua saya cepat bosan pakai blause....nak jenis maxi, sudahnya bapak n suami la kena belikan...hehehe



 

2 comments:

FaR said...

kakak, daripada dalam perut, sampai sekarang aktifnye. laju jek kalo bergerak. hehehe

azira rais said...

Ana,

haah memangpun, dari dalam perut smpi skrg aktif dan lincah aje orgnya....