Monday, September 26, 2011

28 weeks n 3 days

Alhamdulillah, sekarang kandungan saya dh menginjak ke 28 minggu @ 7 bulan.....iskh rasa sekejap lak rasanya.....Perutpun makin membesar dgn jayanya especially pas raya ni tp harus control gak ni kalo x mau berat naik mendadak...


Perkembangan baby : sekarang ni pergerakan dia makin aktif, tendangan dia makin kuat n bila dia bergerak boleh dilihat dgn mata kasar perut saya berombak n berbonjol2 sekejap ke kanan, sekejap ke kiri n kadang-kadang dia dh mula mengeras.....Subhanallah, Maha Suci Allah.. :-) Perut saya sekarang menegang ke tahap maksimum n dh mula rasa gatal2 smpikan dlm tidurpun saya tergaru perut tanpa sedar....Selalunya saya letak minyak zaitun atau krim utk kurangkan rasa gatal, tp sekarang ni rasa gatal tu kuat ckit tu yg tergaru tanpa sedar...hhuhuhu.....Selera makan n minum ok, xde yg saya x gemar makan n dah xde rasa mengidam rasanya (suami mesti org yg paling gembira nih)....hehehe.....


Dah masuk 7 bulan ni kami dh mula menyenaraikan brg2 keperluan yg perlu disediakan n last week dh mula membeli ckit2 time kt Kelantan ;-)...ok, di sini saya senaraikan keperluan yg saya rasa saya perlu sediakan untuk menyambut org baru plus utk saya juga....minta kwn2 tambah mana yg saya terlupa yer, TQ all....


Keperluan Bayi:

a) Baju lengan pendek / panjang

b) Seluar pendek / panjang

c) Sarung tangan / kaki

d) Pampers

e) Selimut

f) Barut bayi

g) Tuala mandi

h) Almari pakaian

i) Tikar getah

j) Beg bayi

k) Barang mandian

l) Putik kapas

m) besen mandi bayi

n) Botol susu / berus botol / bekas simpan susu

o) Bantal / tilam / sarung bantal / katil bayi

p) minyak kembung perut

q) tisu lembab / pemotong kuku


Keperluan Ibu

a) Baju utk menyusu

b) Kain batik

c) Jamu

d) Pad bersalin

e) Stokin

f) Selipar

g) Bengkung

h) Bra menyusu

i) Pam perah susu


Ada lagi x?kalo ada, minta kwn2 bgtau yer.... :-)


2 comments:

FaR said...

Napkin utk baby...

azira rais said...

Ana,
mekasih mekasih, napkin tu termasuk dlm pampers n napkin jugak mungkin dgunakan utk selimut...tp mmg akan dibeli nnti, btw thanks a lot sis