Monday, September 12, 2011

Corat coret Aidilfitri 1432 H



Bismillah dan salam buat semua....

Ntah xtau apa yg berlaku, saya terasa cukup malas nk update blog ni...smpi bersawang2 rasanya...nipun dh separuh Syawal barula saya nk update story, hihihhi ampun......mood nk update masih belum smpi tp sy tetap jugak menjenguk blog kwn2.....ok, tanpa melengah masa kita review semula rentetan sepanjang cuti raya yg lalu.....

26 hb 8 : saya dh mula bercuti, tp disebabkan suami masih bekerja maka Jumaat itu saya siap2 mengemas beg, kuih muih, masukkan duit dlm sampul, kemas rumah, cuci baju, lipat baju dan sebagainya....time ni jugak balang kuih rumah saya juga dh mula dicuci (mana la tau kot2 nnti balik dr kampung terus ada tetamu nk dtg kn)

27 hb 8 : suami masih bekerja, sy keluar sendirian ke Alamanda utk mencari barang2 keperluan di saat akhir....jam 3 ptg suami call bgtau dia dh boleh balik keje n minta saya bersiap....apalagi terus saya mandi n bersiap2, ngam2 sy bersiap suamipun sampai...Disebabkan saya sudahpn selesai mengemas beg, maka tanpa melengah masa kami terus masukkan brg2 dlm kete n bergerak balik dalam jam 4 ptg......wpun jalan agak sesak, Alhamdulillah semuanya lancar memandangkan kami mengikut Highway Guthrie kali ni....cuma sedikit sesak kt Slim River....kami selamat smpi rumah mertua saya jam 6.30 ptg (singgah solat Asar kt stesen minyak mana ntah)....

28 hb 8 : dalam jam 10 pagi kami berdua pulang ke rumah ibu bapa saya di Sg. Rokam...almaklumla jarak perjalanan cuma 15 minit jer, so bolehla berulang sekejap ke sna sekejap ke cni....hehehe....agenda pagi ini adalah membantu ibu saya menggoreng tempeyek...kuih ni mmg wajib ada setiap tahun n satu2nya kuih yg mak maintain buat wpun ank2 makin menjauh.....thanks a lot to my dear hubby sebab membantu sekali...selesai menggoreng jam 3 ptg (gilir2 shif ye tuan puan)......berbuka puasa dgn keluarga tercinta (time ni keluarga abg Ei je x smpi lagi) rasa gembira sbb dpt mkn lauk2 kegemaran wpun terasa penat menggoreng tempeyek msh belum hilang.....

29 hb 8 : hari memasak memandangkan esoknya hari raya....memandangkan kami akan ke Grik (umah tok n che belah suami), maka seawal pagi saya membantu bonda tercinta menyediakan bahan2 untuk membuat rendang, kuah kacang dan sebagainya.....Dalam jam 11 pagi kot kami bergerak ke Grik.....Selamat smpi ke Grik time tu Tok n Che tengah membakar lemang, baunya mmg menusuk kalbu tmbh2 plak lemang mmg feveret sy sekian lamanya......Time berbuka, lemang menu pertama sy makan sblm mkn nasi...yummy, lemak berkrim rasanya....Mlm tu membantu mertua n Tok sediakan ketupat daun palas, tp sy x mampu bertahan menunggu utk memasak disebabkan badan terasa penat n tambahan pula en suami dh selamat beradu (jeles ooo kalo tgk dia tdo dulu, huhuhu)....

30 hb 8 (raya pertama) : Selesai solat raya, sesi bermaaf-maafan, sesi bergambar dan kami terus beraya di rumah Chik Art (adik mak mertua saya) dan bergerak beraya ke Baling, Kedah...seronok dpt berkenalan dgn keluarga belah suami wpun sy masih confuse dgn susun galur cerita n keturunan tp makan tetap makan....smpikan saya rasa perut sy membesar dgn jayanya sejak raya....pulang dr Baling, rehat seketika sblm keluar ke pekan Grik....lepas Maghrib saya dan suami bergerak balik ke Sg.Rokam.....smpi di Sg Rokam jam 10 mlm dan saya terus membantu apa2 yg patut, kesian sbb abg2 dh beranak pinak...mana dgn anak meragam lagi, nk harapkan mak kesian plak sbb mak sorang2 nk melayan tetamu dan menyediakan juadah.....maka saya membantu sekadar termampu...



31 hb 8 (raya kedua) : Pulang ke kampung halaman bonda di Banana Island, Malim Nawar....setiap tahun pada raya kedua, adik beradik mak seramai 12 org berkumpul dan ada sukaneka dan mkn2 sekali di kampung...tahun ni saya dan suami x dpt menjayakan acara memandangkan sy sedang hamil 25 minggu.....so peranan saya adalah menjaga anak2 sedara saya sahaja, hehehe.....juadah tengahari adalah nasi putih dan lauk2 kampung, mmg menjadi kegemaran saya.....maka bertambah naiklah perutku ini...huhuhuh.....Pulang dr kampung lepas Asar....

1 hb 9 (raya ketiga) : arini adalah hari abg2 saya pulang ke belah mertua plak, maka tinggallah saya dan keluarga abg ei....mak menyediakan masakan istimewa buat anak2nya....sepanjang ari duduk di rumah, cuma menjelang petang barulah ada kesempatan utk beraya di rumah sedara mara...



2 hb 9 (raya keempat) : Selepas solat Jumaat, kami beserta dgn ayah bonda saya bergerak ke Teluk Batik, perjumpaan besar keluarga Imam Manas (tok mak saya)....kami sampai menjelang ptg, sempat beromantika di pantai sementara menunggu acara kemuncak...Selesai acara dlm jam 11 mlm kami terus pulang ke Ipoh memandangkan saya perlu mengemas beg dan brg keperluan.


3 hb 9 (raya kelima) : seawal jam 5 pagi saya bangun utk mengemas beg dan barang lain....Jam 6.50 pagi kami bergerak pulang ke Putrajaya...mmg aim bergerak pas Subuh utk mengelak kesesakan....Kami selamat smpi putrajaya dlm jam 10 pagi.... :-p



4 hb 9 : suami mula bekerja dan saya berehat sepanjang ari dan mula mengemas beg dan membersihkan segala keperluan....



Last but not least, kami suami isteri ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri....ampun dan maaf dipinta andainya terdapat sebarang kesalahan yg kami lakukan tanpa sedar....



No comments: