Wednesday, September 28, 2011

Checkup @ 29 weeks




Bismillah dan salam buat semua......


Sekarang ni dh masuk 7 bulan, maka setiap 2 minggu saya kena g check-up kt KK Presint 9....arini saya pegi sendirian (first time pegi sensorang, huhuhu) tp okla semuanya berjalan lancar....rezeki saya sampai ke KK terus ada parking kt ctu wpun sy smpi sana jam 8.30 pagi.....





Baru je nk duduk, no saya dah dipanggil utk mendaftar...time tu pun org dh x ramai sgt, so semuanya berjalan lancar.....Saya terus pegi buat urine test, kali ni x perlu amik HB memandangkan 2 minggu lepas dh kena amik....selesai jer saya terus scan kad utk menunggu kt bilik prosedur 28....uiskh, menunggu kt cni yg rasa lama ckit.....jenuh la ubah mcm2 posisi sbb x selesa, kul 9.20 pagi baru giliran saya tiba....masuk2 kena timbang berat (kali ni berat naik 300 gram dari last check-up), nurse x marah kira okla kan...hehehe.Nurse yg ni baik n lembut orgnya...siap nasihatkan saya ttg pelbagai perkara.....selesai tu, tekanan darah di ambil dan semuanya normal, syukur Alhamdulillah ;-) :-)....Saya diminta baring utk ukur tinggi rahim, kedudukan janin dan gerak janin....syukur sekali lagi semuanya ok....x lama lepas tu saya kena jumpa dgn Dr utk scan kt bilik prosedur 12....





Mengikut keputusan scan, kepala baby dh ke bawah, uri pun dh naik ke atas (syukur sangat, mudah2an baby x berubah kedudukan ye sayang...Amin, Amin, Amin)...ukuran yg lain semuanya normal dan next check-up adalah pada 12 Oktober 2011. Sedikit rumusan hasil dari check-up tadi.....





Berat badan : 56 kg (naik 300 gram)


Tekanan darah : 122/85


Tinggi Rahim : 29 cm


Kedudukan Janin : ceph


Jantung Janin : 143


Urin (Albumin) : N


Urin (Gula) : B


EFW : 1178 g






"Ya Allah, peliharalah anakku selama ia berada di dalam kandunganku dan sihatkanlah dia. Engkau adalah Zat yang menyihatkan, tiada ubat kecuali ubat daripadaMu yang tidak akan membawa sebarang penyakit.Ya Allah, bentukkanlah anakku di dalam kandungan dengan bentuk yang baik, tetapkanlah iman ke atasnya dan iman kepada utusanMu.Ya Allah, keluarkanlah anakku dari kandunganku pada waktu aku melahirkannya nanti dengan mudah dan selamat.Ya Allah, jadikanlah dia orang yang sihat, sempurna, berakal, cerdas, alim dan mengamalkan ilmunya.Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkan tubuh badannya, kurniakanlah budi pekerti yang baik padanya. Dan kurniakanlah padanya kefasihan dan kelancaran semasa bercakap dan merdukanlah suaranya untuk membaca Hadis dan Al-Quran supaya mendapat berkat Nabi Muhammad SAW. Segala puji bagi Allah yang menguasai alam ini. Amin, Amin, Amin Ya Allah..."








2 comments:

az-ila said...

baby zira cam boy je hehe..org ckp kalo heartbeat around 140++ baby boy..kalo 150++ baby girl..zila dulu biasa 150++..dapat girl..tapi itu teori perubatan je..hanya Dia Yang Maha Mengetahui..semoga baby zira sihat dan selamat semuanya...amin

azira rais said...

Zila,
yeke?Amin, mudah2an...kami x kisahpun jantina tp kalo dpt baby boy mmg bonus buat kami sebab belah suami belum ada cucu lelaki lagi...apa2pun kalo girl sekalipun kami terima pemberian Allah dgn hati terbuka...terima kasih Zila atas doa...