Tuesday, July 31, 2012

Ramadhan Kali Ini....

Bismillah dan salam buat semua...

Harini genap hari ke-11 umat Islam berpuasa dan Alhamdulillah saya masih berpuasa penuh (^_^). Ramadhan kali ini terasa agak mencabar bagi saya kerana saya masih menyusukan anak saya yang berusia 7 bulan. Syukur juga kerana tatkala kedatangan Ramadhan, anak saya dah mula makan solid food maka dia tidak terlalu bergantung pada susu sepenuhnya. Namun demikian, dia tetap mencari susu apabila dia menangis, nak tidur atau nak melepas rindu.

Puasa hari pertama cuti hujung minggu, memang saya keletihan tidak bermaya melayan kerenah anakanda seharian. Masuk hari kedua saya dah semakin ok. Hari ketiga berpuasa agak mencabar kerana hari pertama bekerja di bulan puasa dan saya perlu mengepam susu setiap 2-3 jam. Syukur Alhamdulillah hasil perahan masih seperti biasa cuma dahaga tetap terasa setiap kali selepas menyusu dan mengepam susu. Yang penting setiap kali sahur saya x miss minum susu n kurma 7 biji, manakala time berbuka saya akan minum milo / horlicks dan kurma 5 biji. Air masakpun saya kena minum dalam kuantiti yang banyak. Semua ini demi anakanda tersayang. Gigih setiap hari bangun kul 4.30 pagi n terus x tido sampai ke malam nk menguruskan rumah, gosok baju, cuci baju Safiyya (pakai tangan), buat bubur Safiyya setiap hari (bekalan di nurseri n sekali dengan mkn utk petang).

Daddy menyakat Safiyya dengan belon besar, nangis2 anak umi dibuatnya.....
sian manja sayang ni

Sepanjang hari bekerja saya tidak dapat memasak kerana Safiyya x boleh ditinggalkan...manja sangat anak umi ni. Sebaliknya saya hanya order mangkuk tingkat di pejabat. Harganya reasonable dan mencukupi buat keluarga kecil kami. Cuma hujung minggu dan waktu sahur sahaja saya dapat memasak, dengan syarat ada peneman Safiyya sama ada daddy dia atau adik saya. Hari bekerja menyebabkan saya memasak nasi dan sesekali menggoreng cucur sambil dukung Safiyya. Syukur sekarang ni Safiyya kul 8.00-8.30 malam dah merengek2 n panjat2 umi dia ajak tido n menyebabkan umi dia solat Isyak n Terawih sendirian di lewat malam. Selama 11 hari berpuasa, ada 3 hari Safiyya bangun sahur bersama kami tapi kul 6.00 pagi dah ajak umi dia baring sekali dengan dia untuk tidur semula. Bila hujung minggu, barulah Safiyya tidur lewat sikit sebab umi n daddy bawa Safiyya berterawih di Masjid Putra. Percubaan pertama amat mendebarkan sebab takut sangat kalo Safiyya ganggu orang solat tapi mungkin sebab kami selalu membiasakan Safiyya dengan suasana solat berjemaah di masjid2, so apabila pergi terawih di Masjid dia akan duduk n main di sekitar saya sahaja.

Semoga baki Ramadhan yang masih tinggal ini dapatlah kami sekeluarga meningkatkan amalan kami...Amin.....





 Safiyya x bagi umi ke mana2 tapi dia merayap x pe

Dari satu tempat ke satu tempat anak umi sayang ni menjelajah yer....




No comments: