Wednesday, April 10, 2013

Umi Tersentuh dan Terharu

Gambar blur plak....Safiyya ceroboh bilik Chik As dia

X cukup dengan beg, pinggan mangkuk umi kat dapurpun dia angkut keluar

Bismillah dan salam buat semua...

Semalam selesai dari makan malam, saya terbaring atas toto di ruang tamu...Manakala en. suami duduk di sofa sambil menonton TV, Safiyya pula dengan aktiviti mengemas kainnya di bakul. Saya memang tidak sihat, batuk, selsema, sakit kepala n macam nak demam. Maka terbaring lesulah saya di atas toto sambil2 melelapkan mata sebab en suami suruh saya tidur jika tidak larat dan dia akan jaga Safiyya...

Sedang baring2, tiba2 satu ciuman hinggap di dahi saya disertai dengan perkataan mmmuaahh! Terkejut dan terkesima saya dibuatnya kerana ini kali pertama Safiyya mencium saya tanpa disuruh. Apabila saya bukak mata dan memandangnya, Safiyya tersenyum dan ketawa. Terharunya saya rasa saat itu. Saya kembali berbaring semula dan Safiyya sekali lagi mencium dahi saya. En. suami yang jeles melihatkan telatah anakanda, terus meminta Safiyya sayang dia juga dan Safiyya bijak menjaga hati kami dan terus dihadiahkan kepada daddynya ciuman kasih sayang tepat mengenai pipinya.

Makin besar rasanya Safiyya ni, walaupun ada masa telatah dan kerenah dia agak lasak namun saya dan suami gembira melihatkannya. Saya akui kadangkala kelasakannya memanjat x sepadan dengan dirinya seorang perempuan namun saya harus terima bahawa suatu waktu dahulu saya juga lasak sepertinya. Saya bermain bola sepak dengan abang2 saya, saya memanjat pokok2 yg ada, saya berjaya naik basikal biasa mendahului abang saya yang ketiga. Maka tidak mustahillah Safiyya juga seperti itu. Insya-Allah sampai masanya akan terserlah kelembutan di jiwanya, dan saya amat yakin dengan itu.

Kini, saya mula memberi dia faham bahawa dalam perut saya ada adiknya dan berkali2 memberitahu ada baby dalam perut umi. Mungkin atas dasar cemburu, bila saya tunjukkan baby di perut pasti Safiyya cubit2 perut saya atau terus dia minta nak BF. Tidak mengapalah sayang, selagi termampu umi akan menyusukanmu....Insya-Allah kasih sayang dan perhatian umi pada Safiyya tidak akan berubah kerana Safiyya lah pengerat hubungan kasih di antara umi dan daddy.

2 comments:

az-ila said...

hehe..sama mcm aisyah dulu..terharu kan zira bila dia cium mcm tu..kenangan yg xkan dilupakan sampai bila2:)

azira rais said...

Zila,

haah betul tu, rupanya mula dari aritu dia dah pandai nak cium orang sbg tanda sayang....syahdu betul rasanya