Friday, April 5, 2013

Update Adik Kakak - 2nd Check-Up


Bismillah dan salam buat semua....

Alhamdulillah semalam telah selesai 2nd check-up utk adik Safiyya. Dup dap hati saya sewaktu melangkah ke klinik. Tambahan plak kali ni suami x dapat nak temankan sebab dia outstation ke Johor. Saya ke ofis dahulu untuk menghantar Safiyya ke sekolah dan menyuapkan sarapan pagi buatnya. Jam 9.00 pagi barulah saya gerak ke KK Presint 9.

Sesudah amik no. untuk register, tak sempat duduk dah kena panggil. Prosedur mcm biasa, urin dan HB. Oh ye kali ni utk HB dah x cucuk kt jari lagi, tp nurse cucuk kt lengan...Tapi siyes x sakitpun n saya siap leh tgk lagi time nurse cucuk sbb x rasa pape....kalo time nak cucuk utk yg 1st check-up ritu terasa gakla sakit lengan saya dibuatnya. Selesai tu, tak lama menunggu saya berjumpa dengan nurse plak utk timbang berat, check tekanan darah, check denyutan jantung bayi. Indah sungguh bila mendengar heart beat adik Safiyya.....tersenyum panjang saya dibuatnya di samping tak putus-putus mengucapkan rasa syukur pada Yang Maha Esa. Rutin seterusnya adalah untuk berjumpa Dr untuk scan bagi mengesahkan tarikh due date memandangkan saya memang tidak didatangi haid sejak melahirkan Safiyya....Ok, that's all, berikut ringkasan dari 2nd check-up aritu


Berat Badan : 47.2 kg (naik 2 kg lebih...huhuhu)

Tekanan Darah : 118/80

Tinggi Rahim : 16 cm

Jantung Janin : 140 bpm
Urin (Albumin) : N

(Gula) : B

HB : 12.6


Alhamdulillah, semuanya baik2 dan normal sahaja....semoga segalanya dipermudahkan buat ibu dan baby sehingga kelahirannya nanti, Amin.....


No comments: