Thursday, November 3, 2011

Perubahan



Bismillah dan salam buat semua....

xde idea nk tulis apa2 tapi rasa nk menulis jugak.....So, saya decide nk tulis perubahan2 yg saya alami sepanjang kehamilan pertama ini sekadar ingatan dan kenangan utk saya kenang ;-)



a) Bulan pertama (1-4 minggu) : ketika ini saya masih belum menyedari diri saya hamil dan masih kuat melakukakn tugasan seperti biasa dan berpuasa sunat setiap Isnin n Khamis ;-)



b) Bulan kedua (5-8 minggu) : awal minggu kelima-keenam saya masih ok dan meneruskan puasa seperti biasa...menjelang minggu ketujuh-kelapan ada perubahan di mana saya sering rasa mual setiap kali saya terpanjang bahan2 mentah seperti ayam, ikan n daging especially daging....minggu kelapan, saya membuat pregnancy test dan Alhamdulillah hasilnya positif dan mengesahkannya di Klinik An-Nur bersama suami ^_^



c) Bulan ketiga (9 minggu-12 minggu) : saya bercuti masak utk seketika (tugas saya di ambil alih oleh suami dan saya hanya byk berehat memandangkan saya mengalami spotting pada minggu ke-9 dan dinasihatkan banyak berehat....genap usia kandungan 12 minggu, barulah saya berani utk travel dan pulang ke kampung halaman dan cuti2 di Melaka....



d) Bulan keempat (13 minggu-16 minggu) : di usia kandungan 13 minggu barulah saya membuat buku pink saya di KK Presint 9.....ketika ini perut saya masih kecik dan tidak nampak langsung.....Alhamdulillah menjelang usia kandungan 16 minggu, suami mendapat kerja di sini dan saya kembali gagah untuk masak-memasak di dapur.....kulit perut dah mula rasa menegang ketika ini dan saya dah mula menyapu krim yg bersesuaian atas nasihat kakak ipar saya...



e) Bulan kelima (17 minggu - 20 minggu) : perut dah mula terasa keras dan bermulalah bulan puasa...syukur Alhamdulillah saya berjaya menunaikan ibadah berpuasa dan solat terawih bersama suami...ketika ini adalah fasa paling happy buat saya kerana sepanjang bulan puasa, suami sentiasa pulang awal dan kami dapat menunaikan solat Terawih berjemaah sama ada di Masjid Besi, Masjid Putra mahupun di rumah walaupun ketika ini saya dh mula mengalami masalah sakit2 pinggang....



f) Bulan keenam (21 minggu - 24 minggu) : perut makin ketara menunjukkan bentuknya especially lepas raya....dan ketika ini juga barulah saya bertukar kepada uniform yg bersesuaian memandangkan kain baju kurung saya kelihatan senteng apabila dipakai



g) Bulan ketujuh (25 minggu - 28 minggu) : kali pertama travel ke Kelantan bertemankan suami....Alhamdulillah tiada sebarang masalah yg berlaku dan dipermudahkan.....Menjelang usia kandungan 28 minggu, saya dan suami dah mula membeli brg2 utk yg tersayang buat pertama kalinya...momen yg paling indah saya rasakan....



h) Bulan kelapan (29 minggu - 32 minggu) : masih dalam proses menyediakan keperluan utk yg tersayang sedikit demi sedikit dan setiap sales atau warehouse sales akan kami terjah bersesuaian dgn kewangan kami....Pada mggu ke 29, saya mengalami simptom rasa gatal yg teramat sgt di perut (may be disebabkan kulit saya menegang ke tahap maksimum)....saya cuba menyapu minyak zaitun dan losyen lain ke perut tapi masih tetap sama....end up saya x menyapu sebarang losyen atau minyak dan rasa gatal itu berkurang (saya tetap cuba mengelak dari menggaru perut saya)...menjelang usia kandungan menginjak ke 32 minggu, betis saya ada masa mengalami cramp di kala tidur malam......Namun saya menambahkan kuantiti susu yg diminum, sebelum tido sapu minyak yuyi kt betis n tapak kaki (atas nasihat mertua) dan berselimut kaki time tido dan syukur cramp semakin berkurangan



Bulan kesembilan (33 minggu - 36 minggu ) : walaupun saya tidak mengalami sebarang masalah untuk tidur, namun saya lebih kerap utk ke tandas pada fasa ini dan saya mengalami kesulitan setiap kali untuk bertukar posisi tidur saya.....Syukur suami sentiasa membantu saya setiap kali saya bertukar posisi tidur dan bangun dari katil dengan cara memegang tgn saya...love u darling, mmmuahh!! Dan ketika ini terasa kandungan saya semakin berat dan saya agak lelah apabila banyak berjalan ke sana sini mahupun terasa sakit apabila berdiri utk tempoh masa yg lama.....syukur ke hadrat Ilahi, ketika ini saya masih diberi kekuatan utk meneruskan tanggungjawab terhadap keluarga utk memasak, mengemas, membasuh baju (selalunya suami yg buat), melipat dan menggosok baju...mudah2an saya akan terus diberi kekuatan utk itu sehingga ke akhir kehamilan, Amin......









Nota :


* Ketika ini, kandungan saya adalah di usia 34 minggu dan sedang menikmati fasa2 akhir dan enjoy menikmati momen2 ini.... ^_^






No comments: