Thursday, July 22, 2010

Kisah yg lama berlalu...

Dlm mggu ni, aku notice rmi sedara mara belah adik beradik opah yg aku jumpa kt fb...mcm mana ye nk istilahkn kami ni....ada antara mereka mak atau opah mereka yg adik beradik dgn arwah opah belah mak....ada yg digelar pakcik n makcik, n ada yg ku gelar abg atau kakak...tp majority makcik n pakcik la....duk browse profile sorang demi sorang, aku terpandang nama Azizi, nama yg ckp aku familiar waktu aku di UNITEN.....salah seorang dr insan yg aku berhutang budi dgnnya di kala aku dlm kesusahan dulu...kita soroti kisah lama ini...

Tanggal 15 Mac 2004 akan aku ingat dlm lipatan sejarah hidup...sedang tggu kelas Managemnet Science jam 5 ptg n sementara tggu masuk Asar utk bersiap2, aku bercadang utk lelap kan sekejap mata....belumpn sempat alarm hp berbunyi, aku terima panggilan dr bapak jam 4.15 petang....ingtkan sekadar nk bertanya khbr, rupa2nya khbar buruk yg kuterima....bapak khbarkan kepadaku yg adikku eksiden n bapak gesa aku utk ke hospital atau balai polis....terkejut aku time tu jgk sbb bapak yg ada di Ipoh dpt khbar terlebih dahulu sdgkan aku yg satu kawasan belajar dgn adikku x plak dpt berita.....dgn keadaan tergesa2 aku terus bersiap utk ke hospital atau balai polis....disbbkan aku dlm keadaan yg tergesa2, housemateku (Maria n ida) ikut sama sbb risau aku g sorang2....time tu dh menangis dh, tp boleh cover2 lg la time tu.....dlm duk kalut2 tu aku nk reverse kete lg membangkitkan kemarahan aku sbb kete x leh plak reverse (rupa2nya mana la nk gerak kalo sebelah tekan minyak, sebelah tekan brek...kete auto rupanya yg aku tgh nk bwk)....terus nk ke balai polis dulu....duk lalu kawasan tu, aku terperasan ada motor kt ctu....aku berentikan kete n tgk moto tu, Ya Allah Tuhan sahaja yg tau perasaan aku time tu....menangis semahu2nya aku tgk motor yg dh nk bengkang bengkok....adikku langgar motor n motor tercampak ke seberang longkang...aku dh nangis2 sambil kwn aku tenteramkan aku......terus aku ke Hospital plak, tgk ramai dh org n kwn2 adikku.....dorang bgtau adik aku sedar tp tgh dlm pemeriksaan doktor....hati aku x mampu rasa lega selagi x tgk sndiri...sekejap2 hp aku bebrunyi, panggilan dr keluargaku n sedraa mara yg bertanya khbr adikku.....setelah tggu dlm setengah jam, aku dibenarkan melihat adikku, org pertama aku jumpa adalah kwn adikku, merangkap yg duduk belakang...tgk keadaan dia nampak ok jer cuma luka2 n ada kecederaan kt lutut....bila dpt je aku jumpa adikku, tgk keadaan dia rasa sayu je hati sbb kaki kiri dia besar sekali ganda....tulang peha dia patah n perlu dibawa ke Hospital Kuantan.....setelah diberitahu keadaan adikku, aku setuju utk dihantar ke Kuantan....jarak perjalanan dr Muadzam Shah ke Kuantan kira2 dalam sejam setengah.....
Dgn menaiki ambulans, aku duduk di belakang dgn adikku yg terbaring...sekejap2 dia mengeluh sbb kaki dia terasa sakit sgt.....sesekali aku termarah dia plak sbb x leh tahan sakit ckit, sori ye dik x sengaja.....smpi je kt Hospital Kuantan, kena register n menunggu dulu...punyala lama smpi dh nk kul 8 mlm kalo x silap...aku plak kesorangan kt ctu...wpun aku ni xla tahan sgt dgn bau hospital, kdg2 blh pitam dbuatnya tp aritu mmg aku ok jer......bila dh setel semua, br dibawa ke wad ortopedik (wad patah2 tulang kot sbb semuapn lbh kurang je keadaannya)...x lama kt ctu dtgla Chik Zana n Chik Dan (sedara pertama yg smpi), kepada mereka aku luahkan rasa sedih n kerisauan aku....mereka bw aku utk mkn mlm, tp aku x selera sekadara mkn beberapa suap jer.....dsbbkn dh hbs masa melawat, Chik Dan n Chik Zana x dpt masuk lg, akupn hampir2 x dpt masuk...mujurla aku berjaya pujuk guard tu n berjaya gak aku masuk temankan adikku.....rupa2nya tu wad lelaki, pttla aku x leh ada ctu......sementara menunggu keluargaku smpi, aku bersembang dgn pakcik depan katil adikku...kesian kt adik, dia x nk mkn...minumpn x nak...aku berjaya paksa dia mkn roti jer....sayu tgk keadaan kaki dia yg besar sekali ganda n tergantung...huhuhu, sedey2....
Dlm kul 2 lbh pagi, tiba2 mak bapak dh smpi...kalo x silap time tu abg Ei n Ji ada sama...abg Man mcm xde je kalo x silap.....tgk keadaan adik aku mcm tu, bapak terus decide nk bwk ke swasta sbb nk mskkn besi kt adikku kena tggu queue dlm hjg bln.....x sggpla kami menunggu n biarkan adikku menanggung kesakitan lama2....mlm tu kami bermalam di hotel bajet jeh, x leh tdo sbnrnya.....seawl pagi esok, kami ke hospital semula...amatla rumit utk keluarkan adikku dr ctu....dgn pertolongan kwn abg Ei, akhirnya lepas Zuhur adikku berjaya dikeluarkan dr ctu n dihantar ke Hospital swasta yg berhampiran....setel semua dlm pas Asar, pas Maghrib adikku terus dibedah utk dimasukkan besi....setel pembedahan dlm jam 10 lbh...adikku belum sedar dsbbkan ada kesan bius, n ada mesin utk monitor keadaan dia....mesin tu plak sekejap2 berbunyi kuat bila keadaan adikku x stabil...maka mlm tu bergilir2 la kami sekeluarga dlm bilik tu utk pantau keadaan dia....tiba giliran aku dgn mak, awl2 jer aku mampu panggil nurse bila keadaan dia x stabil...at last aku terlelap jgk wpun mesin berbunyi....
Alhamdulillah pagi esoknya adikku dh sedar sepenuhnya cuma masih lesu....melihatkan keadaan adikku, keluargaku putuskan utk pulang ptg keesokan arinya dsbbkan masing2 perlu bekerja n tanggungjawab lain.....maka tinggalla aku kesorangan temankan adikku....elok je keluarga ku dah balik, ptg tu adik ku buat pertama kalinya nk ke tandas....setelah beberapa lama terbaring, dia pitam la plak kt dlm tandas....aduhai, pucat lesi muka dia aku tgk....risau la plak, sib bek nurse cepat dtg.....sepanjang mggu aku kt sana, aku sentiasa dikunjungi oelh Chik Dan n Chik Zana berserta dgn abg Zizi....merekala yg sentiasa berikan kata2 semangat kepada adikku, sekurang2nya kedatangan mereka melegakan aku di kala aku sendirian dgn adikku di sna....beserta dgn housemateku yg sudi dtg di hjg2 mggu, kedatangan kalian mmg melegakan diri ini....
Alhamdulillah, seminggu kemudian adikku dh boleh keluar n menduduki peperiksaan akhir tahun...pengalaman aku ber'study week' di hospital, sesama study kt hospital.....mmg pengalaman yg x dpt aku lupakan sepanjang hdp.......di kala terpandang profile abg Zizi, terus teringat layanannya sekeluarga kpd kami sepanjang kami berkampung di Kuantan...terima kasih abg Zizi, hanya Allah yg mampu membalas jasa kalian......

No comments: