Monday, July 11, 2011

Puasa

Bismillah dan salam ari Isnin buat semua.....


Arini merupakan hari pertama saya kembali berpuasa setelah berbadan dua...sebagai puasa nazar dan dalam masa yg sama utk melatih diri dlm menghadapi bulan Ramadhan yg mendatang.....setelah tamatnya fasa loya meloya saya tekad dalam diri untuk berpuasa....kali terakhir saya berpuasa adalah pada bulan April yg lepas, wpun ketika itu saya telahpun hamil namun disebabkan simpton2 yg saya tidak perasan dan saya masih belum loya2 menyebabkan saya berpuasa...


Syukur Alhamdulillah memang azam saya untuk berpuasa setiap hari Isnin dan Khamis, berkat sokongan suami saya berjaya meneruskannya......kalo dulu ketika kami PJJ, suami gerakkan saya bangun sahur dan saya hanya bangun minum air dan makan kurma...Tapi kali ini memandangkan kami dah duduk sekali, pagi tadi suami tolong masakkan sekali....dia hanya kejutkan saya untuk makan sahaja....TQ abg, i love u so much.....wpun suami tidak dapat berpuasa bersama, tp x mengapa...sokongan darinya amat bermakna buat diri ini.....


Lagi 5 jam maka terlaksanalah sudah puasa saya, tinggal lagi 3 hari puasa nazar saya.....di sela2 masa ini keinginan untuk berbuka saya hanya mengimpikan air jagung sahaja.....nk suarakan pada suami saya x mahu membebankannya....maka saya akan cuba mencari sendiri petang nnti.....


@


mungkinkan saya akan buat sendiri??mm, bergantung sama ada bahan2 ada atau tidak kt kedai runcit di rumah...inilah resipi yg saya jumpa...



Bahan-Bahan:


sedikit pati jagung

2 sudu besar ais krim perisa jagung

susu cair

cincau

gula secukup rasa

1 gelas air


Cara:


1. masukkan air, pati jagung, ais krim, susu cair dan gula ke dalam pengisar.

2. kisar sehingga sebati

3. tuangkan ke dalam cawan dan masukkan cincau yang dicincang

4. masukkan ais untuk hidangan sejuk

No comments: