Thursday, August 1, 2013

Check-Up Adik Safiyya @ 34 weeks


Bismillah dan salam buat semua.....

Lama plak rasanya tak terupdate blog, banyak blogwalking jer....mm ntahlah, mood ke laut agaknya bulan pose nih....lemau semacam rasa badan....padahal dah tdo awal (temankan Safiyya tdo, dgn umi nya sekali terlena). Alhamdulillah semalam dah selesai check-up adik Safiyya, terasa semakin besar perutku ini...bagaikan juara berbeza sangat dengan mengandungkan Safiyya dulu. Dahulu perut saya tidaklah sebesar ini tapi sekarang ni pusat pun dah nak mula timbul, huhuhu......
 
Appointment jam 9.40 pagi, sampai klinik kul 9.30 pagi n selesai jam 10.00 pagi. Hajat di hati nak dengar ceramah tentang anemia / pemakanan, tapi mengenangkan ada keje yang belum selesai maka saya tunda dahulu hasrat tersebut. Jumpa je nurse, dia tanya saya sihat ker?sebab Nampak muka macam x sihat?huhuhu, rasanya saya sihat walafiat aje......Alhamdulillah sehingga kini saya masih berupaya untuk berpuasa penuh. Adala sekali saya pitam di pejabat dan suami minta saya berbuka tapi mengenangkan bukan selalu diberi peluang untuk berpuasa penuh maka saya pendamkan sahaja hasrat tersebut....Alhamdulillah berjaya bertahan sampai ke petang....Saya rasa mungkin saya kurang tidur pada malam sebelum kerana malam itu saya tidak dapat tidur disebabkan baby bergerak dengan aktifnya sehingga menyukarkan saya untuk mencari posisi tidur yang sesuai. Sekarang ni, memang terasa kuat sangat baby bergerak, bergoyang ke sana sini perut saya sampaikan suami pun takut melihatnya. Bermula minggu yang lalu, saya dah mula terasa sukar untuk berjalan. Berjalan pun dah mula perlahan....huhuhu....Ok, ni hasil dari check-up semalam, syukur semuanya berjalan lancer n adik Safiyya sihat.

Berat Badan : 55.75 kg (naik 750 gram) 
Tekanan Darah : 117/72
Tinggi Rahim : 33 cm
Jantung Janin : 145 bpm
Urin (Albumin) : N
(Gula) : B
Kedudukan Janin : ceph
 
Next appointment lagi 2 minggu (lepas Raya), alamatnya naik la berat berganda agaknya pas mkn rendang n lemang nanti, huhhuhuhu....Next appointment kena amik darah utk detail test n kena jumpa Doc buat kali terakhir. Hopefully semuanya ok dan dipermudahkan buat umi n baby....Dah masuk bulan Ogos ni, rasa x sabar nak tunggu kehadiran adik Safiyya ni, cuma dalam pada rasa x sabar tu tetap ada rasa takut nak menghadapi sakit bersalin.....
 

No comments: