Monday, August 19, 2013

Check-Up Adik Safiyya @ 36 weeks


 
 
Bismillah dan salam buat semua....
 
Entry ini agak lambat, almaklumlah saya baru sahaja masuk keje selepas bercuti panjang sempena hari raya. Sebenarnya saya amik cuti raya 3 hari sahaja tetapi disebabkan taska Safiyya masih tutup maka saya terpaksa tambahkan cuti saya lagi 3 ari sehingga Jumaat lepas. Niat di hati nak bawak Safiyya ke pejabat tapi memikirkan apabila bawak dia ke pejabat, maka saya tidak dapat membuat sebarang kerja dan tumpuan hanya kepadanya seorang. Tambahan pula dengan keadaan saya yang sarat menyukarkan saya untuk mengawal dia di tempat yang luas. Maka, suami minta saya berehat di rumah sahaja dan meluangkan masa dengan Safiyya.
 
Check-up kali ni saya terpaksa tukar hari memandangkan suami saya ada urusan pada hari Rabu dan saya terpaksa awalkan sehari ke hari Selasa. Check-up kali ni suami dan Safiyya menemankan saya, tapi awal2 suami membawa Safiyya ke alamanda untuk menyelesaikan beberapa urusan. Appointment saya jam 11.00 pagi dan Alhamdulillah semuanya berjalan lancar tanpa perlu menunggu lama. Kali ni juga kena buat FBC untuk ujian darah secara detail dan Alhamdulillah semuanya normal. Ini hasil dari check-up aritu....

Berat Badan : 58.2 kg (naik 2.45 kg) 
Tekanan Darah : 123/75
Tinggi Rahim : 36 cm
Jantung Janin : 140 bpm
Urin (Albumin) : N
(Gula) : B
Kedudukan Janin : ceph
HB : 12.4

Wah, banyak betul berat saya naik...tu baru seminggu raya, huhuhu. Nurse dah bising2 dah dan dia bgtau berat saya dah naik 13.4 kg sepanjang mengandung padahal baru 36 minggu. Hehehe, nak wat cemana mengandung kali ni selera makan senantiasalah ada...xde istilah tengok makanan yg x lalu. Seingat saya sepanjang mengandungkan Safiyya sehingga kelahirannya berat saya cuma naik 13 kg sahaja, tetapi tidak kali ini....Xpelah, janji umi n baby sihat hendak-Nya....Amin. Hari ni jugak kena jumpa Doc untuk scan. Syukur air kutuban berada pada paras normal, uri juga berada elok di atas dan kepala baby juga sudah turun. Syukur sesangat mendengarnya kerana pada kandungan 28 minggu posisi baby breech, kepala di atas dan kaki di bawah. Semoga posisi baby kekal sebegini dan saya dapat melahirkannya secara normal..Amin, mudah-mudahan. Seperti biasa Doc memberitahu jantina baby dan berat baby ketika itu sudahpun mencecah 2.67 kg....nampaknya bukan baby yg besar tp saya yg membesar dengan jayanya...hehehe, tp Doc x marahpun, Doc siap pesan makan sepuasnya.....wah, sayang Doc ketat ketat, mmmuahhh! Pasni bermulalah rutin check-up seminggu sekali sehingga kelahirannya. Umi harap baby x la keluar lambat sangat yer...x sabar nak menatap wajah anakanda yg kedua nih.....kakakpun x sabar2 nak cium baby, pantang Nampak baby pasti habis kena cium n gomol dek Safiyya.
 
 

1 comment:

Unknown said...

moga di permudahkan segalanya yer kak :)