Tuesday, August 20, 2013

Check-Up Adik Safiyya @ 37 weeks

rindunya momen Safiyya jadi baby dulu....asyik kena gomol n cium2 aje....
skrg dah besar asyik jadi mangsa kena gigit dengan umi dia aje.....
 
 
Bismillah dan salam buat semua....
 
Bermula minggu ni maka setiap minggu la saya menjadi pengunjung tetap KK Presint 9 setiap ari Selasa sehingga saya selamat bersalin. Appointment jam 11.40 pagi, jam 11.00 pagi saya dah sampai klinik. Macam biasa, prosedur urin dan seterusnya menunggu giliran jumpa nurse di bilik no.11. Menunggu jumpa nurse yg agak lama.
 
Ketika nurse memeriksa denyutan jantung baby, nurse bgtau baby belum masuk laluan sepenuhnya. Nurse kata selalunya anak pertama cepat engage tapi anak seterusnya baby akan engage apabila betul2 dah nak bersalin....Info yg saya baru tahu. Seperti biasa nurse bertanya tentang persiapan barang utk ke hospital. Beg baby dah selamat berada dlm kete, tp barang mak baby masih kt rumah. Dah masuk barang ckit, tp belum sepenuhnya. Keadaan saya ketika ini Alhamdulillah masih diberi kekuatan untuk meneruskan tanggungjawab sebagai isteri dan umi kepada Safiyya. Cuma agak sukar apabila berjalan kerana terasa sakit di bahagian ari-ari dan kesukaran untuk tidur dan menukar posisi tidur. Sudahnya menyebabkan ada masa saya tidur membelakangkan Safiyya sambil memberi tangan kepadanya utk dipeluk. Dah mcm terkehel je tangan umi ni, tapi itulah pengorbanan demi anak tersayang. Biarlah umi tidur dalam keadaan tidak selesa asalkan anak tidur nyenyak. Ok, ni hasal dari check-up tadi.....
 

Berat Badan : 58.9 kg (naik 700 gram) 
Tekanan Darah : 120/74
Tinggi Rahim : 37 cm
Jantung Janin : 149 bpm
Urin (Albumin) : N
(Gula) : B
Kedudukan Janin : ceph
HB : 12.4
 
Tak sampai sebulan Safiyya dah nak jadi kakak, kadang membuatkan saya terasa gementar menantikan reaksinya dgn kehadiran adik. Pada awal dahulu terserlah sifat cemburunya, pantang melihat saya memegang baby lain pasti dia akan minta didukung. Tapi Raya aritu, dia x kisah saya memegang bayi lain tp dia pasti akan dating sambil duduk atas riba saya sambil mencium baby tersebut. Semoga Safiyya akan menyayangi adik2nya nanti dan menjadi kakak yg terbaik buat adik-adiknya, Amin.
 


No comments: