Tuesday, August 20, 2013

Corat Coret Aidilfitri 1434 H

Bismillah dan salam buat semua....
 
Dah masuk 14 Syawal barulah saya boleh nak up kan coretan Aidilfitri buat kami sekeluarga. Xpela, better late than never kan?hehehe....Alhamdulillah raya kali ni merupakan Aidilfitri yang ketiga bergelar isteri, Aidilfitri yang kedua buat Safiyya dan Aidilfitri yg kedua saya hamil. Kali ni kandungan dah menginjak 36 minggu, terasa benar cabarannya. Selera nk makan memang menjadi2 dan dugaan makanan yg manis dan berlemak mmg tak boleh disangkal. Saya makan jugak tu yg berat naik dengan jayanya, hehehe....
 
Ok, bermula dengan pulang ke kampong....Kami bergerak pulang ke Ipoh jam 1.30 pagi ari Rabu dan Alhamdulillah selamat sampai jam 4.30 pagi ngam2 mak dan kakak ipar sedang bersiap menyediakan juadah utk bersahur. Sementara Safiyya masih lena, kami terus bersahur dan usai solat Subuh barulah saya boleh melelapkan mata semula. Sepanjang perjalanan saya tidak tidur, menemankan suami drive dan utk mengelakkanya mengantuk. Tak tidur lama kerana seawall pagi Safiyya dah membuang dan meminta untuk mencuci. Seperti biasa, sayalah yg beralah untuk bangun dan membersihkannya. Terasa berat nak mengganggu tidur suami yg agak lena dan nampak keletihan. Pagi Rabu, saya membantu mak untuk membuat rendang ayam, menyediakan bahan untuk bapak memasak tempe goreng Jawa dan mee rebus utk orang datang bertakbir malam itu. Tengaharinya pula mengemas memana yg perlu dan rehat seketika. Selesai kerja, selepas Asar saya menemankan suami ke UO untuk membeli barang keperluannya beserta dengan baju utk mak dan mak mertua saya. Sampai umah, standby utk berbuka dan selesai solat Maghrib kami bersiap2 untuk menanti ketibaan orang Masjid utk bertakbir. Jam 11.00 malam barulah tetamu datang dan dihidangkan dengan mee rebus, kuih muih dan kek lapis.
 
Raya Pertama : Selesai sesi bersalam-salaman, kami bergerak ke Jelapang umah obek Monek, ke Manjoi umah obek Embi, ke Rapat Jaya umah Obek Salim dan ke Sungai Rokam umah obek Ende. Raya Pertama habiskan beraya di rumah sedara belah bapak sahaja dahulu. Malamnya bersambung beraya ke rumah Chik Tang di Pekan Razaki...Alhamdulillah Safiyya ok, time tidur dia masih tetap nak tidur x mengira tempat.
 
Raya Kedua : Rutin setiap tahun keluarga mak untuk berkumpul di Kg. Pulau Pisang. Keluarga kami ditugaskan menyediakan sarapan pagi iaitu bihun goreng. Saya sekadar menyediakan bahan2 kerana tidak berdaya berdiri lama-lama. Sampai ke petang kami di kampong dan terasa seronok kerana dapat berjumpa dengan mak n pak sedara, sepupu sepapat dan anak2 saudara yg len. Tahun ni seperti biasa mak buyung x dapat menyertai acara sukaneka, suami sahaja menyertainya dan mendapat tempat ke-4.
 
Raya Ketiga : Pulang ke kampung suami di Grik. Tidak ke mana-mana, sekadar melayan tetamu yang datang dan giliran Safiyya dengan atok n opahnya pulak. Habis didera Acu dia untuk mendukungnya untuk melihat ayam kat luar....Atok aje yg rajin melayan kerenah dia yg minta macam2, ehhehe....Terima kasih atok, pandai abah mengambil hati Safiyya. Patutla Safiyya sekarang bukan main manja dengan atok dia....memanjang jer nak duduk atas riba. 
 
Raya Keempat : Menghadiri dua kenduri di kampung suami sebelum bergerak pulang ke Sungai Raia.
 
Raya Kelima : Pulang semula ke Putrajaya.....
 
Maka, tamatlah sudah coretan raya cuma sekadar menghadiri jemputan open house pada minggu lalu dan minggu ini juga ada jemputan kenduri akikah dan majlis tunang my best fren. Oh ye, Raya kali ni x banyak gambar...entahlah sejak mengandung ni saya paling x suka bergambar....terasa membulat dengan jayanya. Sedikit gambar buat kenangan coretan di Aidilfitri 1434 H....Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin.
 
sementara menunggu yg lain bersiap, kami bergambar dahulu

bertiga di kala umi membawa adik Safiyya @ 35 minggu




tangan Safiyya x boleh duduk diam, kenala umi memegangnya
 
Nampak daddy pakai songkok, Safiyyapun nak pakai jugak....ai la anak dara sorang nih!


Love both of them so much!

Raya Kedua di Kg.Pulau Pisang


satu-satunya gambar yg saya berdiri....huhuhu, so gemmsss
 

No comments: