Tuesday, October 18, 2011

Senarai Barang Baby Yang Dah Dibeli

Bismillah dan salam buat semua.....


Insya-Allah Jumaat ni kandungan saya dah mencecah 32 minggu (dup dap dup dap, aduh takut n nervousnya rasa) dan bersempena dengan itu saya nk update barang2 baby yg saya dan suami telah sediakan....Rasanya kami membeli serba sedikit n utamakan mana yg perlu dulu n kami menghabiskan cuti hujung minggu untuk menerjah mana² kedai yg ada sales barang baby sekitar KL dan Selangor....selebihnya saya membeli di Manjaku, Bangi....oh ye, thanks to my sis-in-law (Elwa) dan abg saya, Ji merangkap informer yg akan update saya dan suami utk inform kt mana ada sales, warehouse sales atau clearance sales (suka suka suka)...


Baju-Baju:

a) Baju lengan pendek - saya beli utk saiz NB, 3-6 months n 6-12 months

b) Baju lengan panjang - saiz NB, 3-6 months n 6-12 months

c) Seluar pendek - saiz 3-6 months ada 3 kot kalo x silap

d) Seluar panjang - beli banyak ckit utk saiz NB, 3-6 months n 6-12 months

e) Barut baby - dah beli 6 keping time kat Kelantan aritu

c) Handkerchief - ada 6 kot

d) Rompers - saya terbeli banyak plak sbb cute sgt, ehehhe (2 utk NB, 3 utk 3-6 monts, 8 utk 6-12 months)

e) Mitten n booties - saya dah beli banyak juga sbb cute jugak

f) Socks - ada dlm 6 pasang

g) Hat - ada 2


Feeding :

a) Breast pump - dah beli last week kt sales BB Stores, Kuchai Lama

b) Termos - x perlu lagi kot buat masa ni

c) Botol susu - done

d) Teat - dah beli 2 utk NB, 3-6 months dan 6-9 months time clearance sales kt Ikano

e) Sterilizer - x perlu kot, buat manual je

f) Teat brush - done


Nursery :

a) Baby cot - dah beli kat Manjaku, dapat harga istimewa sbb ada discount card...yeyyy, tapi x pasang lagi

b) Tilam n bantal - dah beli kt Kelantan, super duper murah plus dapat 3 jenis bakul...Thanks to Zila sbb inform kami sebelum g Kelantan....

c) Selimut - dah beli 2


Bathing :

a) Bath tub - done sekali dgn non-slippery mat

b) Toiletteries - done, sekali dgn utk travel pack

c) Cotton balls - x beli lagi tp utk apa yer?mm

d) Cotton buds -done

e) Baby comb / brush - x beli lagi sbb rasa mcm x perlu kot.....

f) Baby manicure set - done

g) Nasal aspirator - done


Diapering :

a) Changing mat - done

b) Baby wipes - done

c) Diapers NB - dah beli sepeket tp nak beli lagi time balik Ipoh nnti

d) Napkin - done


Others :

a) Nappy Kleen - done utk pencuci baju tp utk pencuci botol belum lagi

b) Minyak Telon - done

c) Towel - done

d) Hooded towel - ada satu kot

e) Termometer - done

f) Car sear - coming soon

g) Stroller - belum masuk dlm senarai tp akan dipertimbangkan kalo harga ok n within d budget...



So far, keperluan utk baby dah 90% complete tp keperluan utk ibu masih belum prepare apa2....Target time cuti umum either Deepavali, Hari Raya Haji atau Awal Muharam nk mencuci n prepare bag utk ke hospital.....nk sedia awal tapi brg2 utk ibu x beli apa2 lagi except a few thing jer...hhuuhuhu.....pasni hunting utk keperluan ibu plak......so far saya dan suami enjoy menyediakan segala keperluan ^_^

3 comments:

Yaati Nor said...

barang pantang ibu?baju ibu baju ayah jgn lupa..New born diepers jgn beli byk2 klu bb besar nnt tak muat pastu membazir..beli Breast pump apa?dalam pantang yg bagi bb susu guna botol susu tau...takut nnt dia reject directfeeding

azira rais said...

Kak Yati,

barang2 utk ibu belum standby n beli lagi....breast pump jenama biasa je kak, takut x sesuai jer....terima kasih atas nasihat ^_^

Anonymous said...

salam, kaka saya akan bersalin bulan 12 nanti... dekakt mana saya boleh bli tilam/bantal + 3 raga yang cukup murah tue? brapa harga?.. tq..